دسته‌بندی نشده, قهوه, قهوه اسپرسو, قهوه ترک, قهوه فرانسه

تاثیرات قهوه در دوران بارداری

تاثیرات قهوه در دوران بارداری

از زمانی که متوجه می‌شوید باردار هستید باید تغییراتی در عادات غذایی خود ایجاد کنید تا این دوران حساس 9 ماهه را با سلامت کامل خود و دلبندتان سپری کنید. این تغییرات شامل نوشیدنی های شما نیز می‌شوند مثل قهوه، نوشابه و هر نوشیدنی که مقادیر زیادی کافئین دارند، باید در مصرف آنها احتیاط داشته باشید. سوالی رایجی که بسیاری از خانم های باردار می‌پرسند این است که آیا نوشیدن قهوه در دوران بارداری خطرناک است؟ تاثیرات قهوه در دوران بارداری چیست؟

آیا مصرف قهوه در 9 ماه بارداری باید به طور کامل قطع شود؟ اگر شما هم مادر باردار هستید و نوشیدن قهوه از عادت های همیشگی شماست، ادامه این مطلب برای شما آماده شده است. با مطالعه این مطلب از تاثیرات قهوه در دوران بارداری مطلع می‌شوید.

درباره کافئین

پیش از آنکه بخواهیم از تاثیرات قهوه در دوران بارداری صحبت کنیم، بد نیست شما را با کافئین بیشتر آشنا کنیم زیرا دلیل منع شدن مادران باردار از مصرف قهوه، وجود مقدار زیاد کافئین در این نوشیدنی داغ است.

کافئین یک نوع ماده شیمیایی و خوراکی است و خواص زیادی را به بدن می‌رساند. این ماده که در داخل قهوه، چای، نوشابه و چند نوشیدنی دیگر به فراوانی یافت می‌شود، می‌تواند به رفع خستگی و سردرد کمک کند و فواید دیگر آن نیز تاثیر در بهبود حافظه و … است.

اما اگر روزانه مقدار بیشتری از حد مجاز، کافئین وارد بدن شود، این فواید تبدیل به تاثیرات منفی می‌شوند مخصوصا افرادی که جزو گروه های حساس هستند مثل خانم های باردار، باید در مصرف نوشیدنی های دارای کافئین احتیاط داشته باشند.

خوردن قهوه در دوران بارداری

همانطور که گفته شد، قهوه از نوشیدنی هایی است که میزان کافئین موجود در آن به نسبت نوشیدنی های دیگر بیشتر است. مصرف این نوشیدنی برای خانم های باردار می‌تواند خطر آفرین باشد مخصوصا در اوایل بارداری که خطر سقط جنین را به همراه دارد.

به همین دلیل توصیه ما این است که در اوایل بارداری، مصرف قهوه را خیلی کم کنید و پس از این مدت می‌توانید در روز مقدار مناسبی قهوه بنوشید. کافئین موجود در قهوه، فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد و به دلیل ادرار آور بودن، باعث کم آبی بدن می‌شود. کم آبی بدن برای خانم های باردار خطرناک است و مشکلاتی در پی دارد از جمله عصبی شدن، سوء هاضمه، اختلال در خواب و …

همچنین کافئین از طریق جفت به بدن جنین هم منتقل می‌شود و حتی اگر بدن شما بتواند از پس کافئین اضافی بر بیاید، جنین در حال رشد قادر به هضم کافئین نخواهد بود و عوارضی را برای او در پی خواهد داشت.

تاثیرات قهوه در دوران بارداری

میزان مجاز مصرف قهوه در دوران بارداری

طبق مطالعات، خانم های باردار نباید بیشتر از 200 میلی گرم کافئین در روز دریافت کنند. میزان کافئین در انواع قهوه متفاوت است و شما با توجه به نوع قهوه ای که می‌نوشید، مقداری کافئین را وارد بدن خود می‌کنید.

میزان کافئین قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو که تلخ ترین نوع قهوه است، می‌تواند از دانه های عربیکا یا روبوستا تهیه شده باشد به همین دلیل میزان کافئین آن فرق می‌کند. شما می‌توانید در دوران بارداری قهوه اسپرسو را در مقدار مجاز نوش جان کنید و انواع بهترین قهوه های اسپرسو با کیفیت شامل موارد زیر می‌باشند :

میزان کافئین قهوه فرانسه

برای خانم های باردار خوردن یک فنجان قهوه فرانسه بیشتر توصیه می‌شود زیرا قهوه فرانسه به نسبت قهوه ترک و قهوه اسپرسو در مقدار های برابر، کافئین کمتری دارد و غلظت آن نیز کمتر است. قهوه فرانسه ای مثل قهوه فرانسه ایلی یک انتخاب مناسب برای خانم های باردار است اما نیاز به رعایت حد مجاز مصرف می‌باشد.

میزان کافئین قهوه ترک

قهوه ترک از نظر میزان کافئین شاید برای خانم های باردار مناسب نباشد زیرا قهوه دم کرده مقدار بیشتری کافئین دارد اما اگر در مصرف آن زیاده روی نشود، خطری به همراه نخواهد داشت.

چگونه مصرف قهوه در دوران بارداری را محدود کنیم

خوب می‌دانیم که قهوه به دلیل کافئین موجود در اعتیاد آور است و نمی‌توان پس از سال ها نوشیدن هر روزه قهوه به یکباره آن را کنار گذاشت. اگر شما هم روزی 2 فنجان قهوه بنوشید و فقط برای 1 روز نوشیدن آن را متوقف کنید، احتمالا دچار سر درد و بی حالی خواهید شد که این عوارض نتیجه نرسیدن کافئین به بدن است.

بنابراین ترک قهوه برای شما می‌تواند سخت باشد اما سلامت خود و جنین مهم تر است پس باید سعی کنید که مصرف قهوه را کم کم متوقف کنید. برای مثال اگر قبلا روی سه فنجان قهوه می‌خوردید، مقدار آن را به دو فنجان و سپس یک فنجان برسانید البته این محدودیت فقط برای اوایل بارداری شماست و بعد از آن می‌توانید روزی 2 فنجان قهوه بنوشید.

تاثیرات قهوه در دوران بارداری

تاثیرات قهوه در زایمان زودرس

مصرف به اندازه قهوه مشکلی برای جنین و خانم های باردار ایجاد نمی‌کند اما اگر مصرف قهوه شما بالاست ممکن است جان جنین شما در خطر باشد و سقط جنین کنید. کم وزن بودن نوزاد و زایمان نارس نیز از عوارض مصرف کافئین دوز بالاست.

خوردن قهوه در ماه‌های آخر بارداری

در ماه های آخر باداری که جنین رشد کرده است و ریه های او در حال رشد است، مصرف متعادل قهوه می‌تواند با رساندن اکسیژن و مواد مغذی از طریق جفت به جنین، باعث افزایش هوشیاری جنین شود اما با این حال مصرف مقدار زیاد کافئین باعث عوارضی همچون وزن کم نوزاد در زمان تولد و در بعضی موارد مشکلات قلبی می‌شود.

خوردن قهوه در دوران شیردهی

محدودیت در نوشیدن قهوه فقط برای دوران بارداری نیست و پس از به دنیا آمدن نوزاد تا سه ماهگی باید کمی رعایت کنید. به طور کلی، در دوران شیردهی مقدار مجاز مصرف قهوه روزی دو لیوان است که حدودا 300 میلی گرم قهوه را به بدن می رساند. کافئین داخل قهوه از طریق شیر وارد بدن نوزاد می‌شود و در مقدار زیاد می‌تواند باعث اختلالات خواب یا مشکلات گوارشی فرزندتان شود.

تاثیرات قهوه در دوران بارداری

خوردن قهوه بدون کافئین در دوران بارداری

مادران بارداری که عاشق خوردن قهوه هستند می‌توانند قهوه بدون کافئین تهیه کنند که از نظر عطر و طعم مشابه قهوه های معمولی است با این تفاوت که طی یکسری فرایند ها، کافئین تا میزان زیادی از قهوه حذف شده است.

یک فنجان قهوه بدون کافئین حدود 2 میلی گرم کافئین دارد که در مقایسه با یک فنجان قهوه معمولی با 150 میلی گرم کافئین، مقدار بسیار کمی است که برای دوران بارداری نگران کننده نیست.

خوردن کاپوچینو به جای قهوه در دوران بارداری

کاپوچینو یک نوشیدنی بر پایه قهوه است که از ترکیب اسپرسو و کف شیر تهیه می‌شود. درصد زیادی از این نوشیدنی را شیر تشکیل می‌دهد اما کافئین هم دارد. میزان کافئین کاپوچینوهایی مثل کاپوچینو گوددی یا کاپوچینو تورابیکا به نسبت قهوه کمتر است و می‌تواند به عنوان جایگزین انتخاب شود. البته زیاده روی در مصرف کاپوچینو نیز می‌تواند باعث عوارضی از جمله سوزش سر دل، بیخوابی، افزایش کلسترول خون و … شود.

تاثیرات قهوه در دوران بارداری

سوالات شما

  • آیا مادران باردار باید نوشیدن قهوه را به طور کامل قطع کنند ؟

مادران باردار می‌توانند در روز مقدار مجازی قهوه بنوشند که در این صورت خطری جان آنها و جنین را تهدید نمی‌کند.

  • عوارض قهوه زیاد برای مادران باردار چیست ؟

مادران باردار در صورت دریافت کافئین بیشتر از 200 میلی گرم در روز ممکن است دچار زایمان زودرس، سقط جنین، فشار خون بالا و …شوند.

  • چگونه می‌توان قهوه را در دوران بارداری ترک کرد ؟

می‌توانید برای کمتر شدن مصرف قهوه خود در دوران بارداری ، قهوه کم کافئین را جایگزین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *