قهوه

اثرات قهوه بر بدن(Effects of coffee on the body)

اثرات قهوه بر بدن

اثرات قهوه بر بدن(Effects of coffee on the body)

قهوه یکی از خوش طعم‌ترین دانه‌های خوراکی است که به همراه آن بهترین نوشیدنی‌ها و یا دسرها تهیه می‌شوند. این دانه خوراکی بر روی بدن تاثیرات مختلفی دارد: می‌تواند به رشد و نمو کمک کند و یا تاثیرات منفی‌ای در زمینه قلب و عروق را با خود به همراه داشته باشد. به هر حال، قهوه یکی از بهترین دانه‌های خوراکی است که به علت خواص زیاد مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مطلب همراه شوکو استار باشید تا در کنار یک دیگر به اثرات قهوه بر بدن بپردازیم.

اثرات قهوه بر بدن

رایج ترین اثر قهوه بر بدن چیست؟

به نظر می‌رسد یکی از رایج‌ترین اثرات قهوه بر بدن، در زمینه هوشیاری ذهنی است. گفته می‌شود نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین در طول روز هوشیاری و تفکر روشن را افزایش می‌دهد. کافئین هم‌چنین می‌تواند هوشیاری را پس از کم خوابی بهبود بخشد. به نظر می‌رسد ترکیب کافئین با گلوکز به عنوان یک “نوشیدنی انرژی زا” عملکرد ذهنی را بهتر از کافئین یا گلوکز به تنهایی بهبود می‌بخشد. در بین قهوه‌های موجود در فروشگاه‌ها، قهوه روبوستا و قهوه عربیکا جزء دو قهوه بسیار پر طرفدار هستند که افراد بسیاری اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند. یکی از موارد فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا این است که قهوه روبوستا کافئین بیشتری را در خود دارد. به همین دلیل برای هوشیاری ذهنی بیشتر توصیه می‌شود از قهوه روبوستا استفاده کنید.

اثرات مثبت قهوه بر بدن کدام اند؟

قهوه اثرات مثبت بسیاری را بر بدن می‌گذارد. قطعا شما نیز جزء طرفداران پروپاقرص قهوه هستید، پس بدون معطلی به سراغ تاثیرات مثبت قهوه بر بدن می‌رویم:

  1.  سطح انرژی را افزایش می دهد

قهوه سرشار از محرک کافئین است. دکتر دنیل بویر، محقق موسسه فار در وست د موین، می‌گوید: «کافئین ممکن است سطح انرژی شما را در صورت مصرف متوسط افزایش دهد. زیرا میزان متابولیسم و ترشح آدرنالین، هورمونی در مغز که مسئول آزادسازی انرژی است را افزایش می‌دهد.

دکتر بویر می‌افزاید: «هم‌چنین با اختلال موقتی در عملکرد آدنوزین، که یک محرک سیستم عصبی مرکزی محسوب می‌شود و فعالیت نورون‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود شما احساس خستگی کنید، در برابر خستگی مانند سد عمل می‌کند». قهوه کافئین دار هم‌چنین دوپامین، ماده شیمیایی مغز شما را تقویت می‌کند.

  1.  چربی بدن را کاهش می دهد و باعث افزایش وزن سالم می شود

دکتر بویر می‌گوید: «کافئین هم‌چنین ممکن است باعث افزایش وزن سالم شود و خطر برخی بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن مانند مشکلات قلبی را با حمایت از سلامت روده و تغییر ذخیره‌سازی چربی، که همگی با مدیریت وزن مرتبط هستند، کاهش دهد.». در یک بررسی در سال 2019، محققان دریافتند که سطوح بالاتر مصرف قهوه با کاهش سطح چربی بدن، به ویژه در مردان مرتبط است. تحقیقات بیشتر در سال 2020 تاثیر مشابهی را در زنان نشان می‌دهد.

  1.  فعالیت بدنی را افزایش می دهد

محققان در یک مطالعه در سال 2018 مصرف قهوه را با افزایش فعالیت بدنی مرتبط دانستند. آنها دریافتند زنانی که یک تا دو فنجان قهوه در روز مصرف می کنند، 17 درصد بیشتر از زنانی که کمتر می‌نوشند، سطح فعالیت بدنی توصیه شده را انجام می‌دهند.

  1. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که بر نحوه استفاده بدن از قند تاثیر می‌گذارد. وقتی قند خون بالا بماند، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی بالقوه جدی شود. نوشیدن قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

  1. خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد

بیماری کبد یک وضعیت جدی است که می‌تواند منجر به عوارض سلامتی تهدید کننده زندگی از جمله سیروز شود. با این حال، به نظر می‌رسد که قهوه می‌تواند از سلامت کبد حمایت کند.

اثرات قهوه بر بدن

اثرات منفی قهوه بر بدن چیست؟

قهوه به خودی خود برای بدن مشکلی به وجود نمی‌آورد و اثرات منفی‌ای را به همراه ندارد اما اگر زیاد از حد استفاده شود می‌تواند مشکلات زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  1. اضطراب

کافئین برای افزایش هوشیاری شناخته شده است. این ماده با مسدود کردن اثرات آدنوزین، یک ماده شیمیایی مغز که باعث احساس خستگی شما می‌شود، عمل می‌کند. در همان زمان، ترشح آدرنالین، هورمون “جنگ یا گریز” مرتبط با افزایش انرژی را تحریک می‌کند که منجر به به وجودن آمدن اضطراب ناخواسته می‌شود.

  1. بی خوابی

توانایی کافئین در کمک به افراد در بیدار ماندن یکی از ارزشمندترین ویژگی های آن است. از سوی دیگر، کافئین بیش از حد می‌تواند خواب کافی را دشوار کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیشتر کافئین باعث کاهش مدت زمان خوابیدن می‌شود. هم‌چنین ممکن است کل زمان خواب را به خصوص در افراد مسن کاهش دهد.

اثرات قهوه بر بدن

  1. مشکلات گوارشی

بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که یک فنجان قهوه صبحگاهی به حرکت روده آنها کمک می‌کند. اثر ملین قهوه به ترشح گاسترین، هورمونی که معده تولید می‌کند و فعالیت روده بزرگ، نسبت داده شده است. علاوه بر این، نشان داده شده است که قهوه بدون کافئین واکنش مشابهی را ایجاد می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد کافئین خود حرکات روده را با افزایش پریستالسیس، انقباضاتی که غذا را از طریق دستگاه گوارش شما حرکت می‌دهد، تحریک می‌کند.

  1. شکست عضلانی

رابدومیولیز یک بیماری بسیار جدی است که در آن فیبرهای عضلانی آسیب دیده وارد جریان خون شده و منجر به نارسایی کلیه و سایر مشکلات می‌شود. علل شایع رابدومیولیز عبارتند از: ضربه، عفونت، سوء مصرف مواد مخدر، فشار عضلانی و نیش مارها یا حشرات سمی. علاوه بر این، گزارش‌های متعددی از رابدومیولیز مربوط به مصرف بیش از حد کافئین وجود دارد، اگرچه این امر نسبتا نادر است.

  1. اعتیاد

علیرغم تمام فواید کافئین برای سلامتی، نمی‌توان انکار کرد که ممکن است باعث ایجاد عادت شود. یک بررسی دقیق نشان می‌دهد که اگرچه کافئین مواد شیمیایی خاصی مانند کوکائین و آمفتامین‌ها را در مغز تحریک می‌کند، اما مانند این داروها باعث اعتیاد کلاسیک نمی‌شود. با این حال، ممکن است به وابستگی روانی یا فیزیکی، به ویژه در دوزهای بالا، منجر شود.

شوکواستار اثرات قهوه بر بدن

چگونه می توان اعتیاد به قهوه را ترک کرد؟

با وجود دلایل بسیار سالم برای مصرف قهوه، قطع کامل قهوه عاقلانه به نظر نمی‌رسد. در اینجا، اعتیاد به این معنی است که شما نمی‌توانید خود را از مصرف بیش از چهار فنجان در روز منع کنید و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، زمان آن است که برای ترک اعتیاد اقدام کنید. آنچه می‌توانید انجام دهید این است:

آهسته عمل کنید.

مقدار قهوه‌ای که در روز مصرف می‌کنید را به آرامی کاهش دهید. به عنوان مثال، به جای هشت فنجان، ابتدا شش فنجان برای چند روز مصرف کنید و سپس به تدریج به چهار فنجان در روز تغییر دهید. نوشیدن قهوه را به یکباره قطع نکنید. قطع ناگهانی قهوه در افرادی که قهوه می‌نوشند ممکن است باعث علائم ترک مانند سردرد شدید و بی قراری شود.

آب را به عنوان جایگزین انتخاب کنید.

اگر دستتان به سمت فنجان پنجم قهوه دراز شد، به جای آن آب بنوشید. هم‌چنین آب به طور طبیعی کافئین را از بدن شما دفع می‌کند و از کم آبی قهوه جلوگیری می‌کند.

از قهوه بدون کافئین استفاده کنید.

قهوه بدون کافئین نوعی دیگر از قهوه است. سعی کنید بین 2 تا 3 هفته قهوه بدون کافئین را در طول روز جایگزین کنید. سپس می‌توانید با قطع تدریجی قهوه کافئین دار به طور کامل به قهوه بدون کافئین روی بیاورید. چنین کاهش تدریجی به شما کمک می‌کند تا با موفقیت عادت خود را بدون ایجاد علائم ترک تغییر دهید.

کدام نوع استفاده از قهوه تاثیر مستقیم بر روی بدن دارد؟

استفاده از قهوه می‌تواند تاثیرات مختلفی بر روی بدن داشته باشد که در ابتدا مطلب به تمامی آن‌ها اشاره کردیم اما کدام نوع استفاده از قهوه می‌تواند این تاثیرات را مستقیم‌تر و سریع‌تر بر روی بدن ما بگذارد؟ استفاده از قهوه بدون ترکیب آن با مواد دیگر مانند شیر یا خامه می‌تواند تاثیرات یاد شده را مستقیم‌تر بر روی بدن شما بگذارد. به عنوان مثال استفاده قهوه به صورت نوشیدنی اسپرسو یا امریکن می‌تواند تاثیرات را به شدت بالاتر از حد معمول برای شما داشته باشد.

اثرات قهوه بر بدن

چگونه اقدام به خریداری کردن قهوه کنیم؟

حال که با تمامی اثرات قهوه بر بدن آشنا شدیم به سراغ نحوه خرید قهوه می‌رویم. شما می‌توانید به دو طریق اقدام به خرید قهوه کنید که به ترتیب به صورت حضوری و یا استفاده از فروشگاه‌ اینترنتی شوکواستار است. کافیست تنها انتخاب کنید که کافئین قهوه بالا را از نوشیدنی خود می‌خواهید یا به حد پایین‌تر هم راضی هستید. سپس به انتخاب قهوه مناسب که می‌تواند قهوه روبوستا یا عربیکا باشد بپردازید.

سخن آخر

قهوه یکی از بهترین دانه‌های خوراکی است که خواص بسیاری بر روی بدن انسان دارد. اثرات قهوه بر روی بدن انسان آنقدر زیاد است که به عنوان یک خوراکی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز معرفی می‌شود. اما از سویی دیگر استفاده بیش از حد قهوه می‌تواند تاثیرات ناخوش آیندی را بر روی بدن انسان بگذارد که از بین آن‌ها می‌توان به اضطراب و یا کم خوابی اشاره کرد. شما می‌توانید از طریق انواع فروشگاه‌های مختلف اقدام به خرید انواع قهوه اعم از روبوستا و عربیکا کنید. با توجه به این که قصد خرید قهوه با کافئین بالا و یا قهوه با کافئین کم دارید می‌توانید اقدام به خرید قهوه روبوستا که دارای کافئین بالا است و یا قهوه عربیکا که کافئین کم‌تری دارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *