آموزش, قهوه, قهوه اسپرسو

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

How to make espresso coffee with moka pot

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای افرادی است که قصد دارند در حین انجام کارهای روزانه خود انرژی قابل توجهی دریافت کنند و از طریق بالا بردن سطح کافئین خون خود بتوانند به خوبی کارهای روزانه خود را به پایان برسانند. نوشیدنی‌های مختلفی به همراه قهوه تهیه می‌شوند که هر کدام درصد کافئین متفاوت و طعمی لذیذ را برای خود دارند. یکی از آن‌ها نوشیدنی اسپرسو است که توسط قهوه مخصوص برای تهیه اسپرسو ساخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم به طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات بپردازیم. همراه ما باشید.

اسپرسو چیست؟

در ابتدا این مطلب شوکواستار قصد دارد تا اطلاعاتی را راجع به قهوه اسپرسو به شما عزیزان ارائه دهد تا علت محبوبیت این قهوه را متوجه شوید. اسپرسو (ess-PRESS-oh) نوعی قهوه با طعم کامل و غلیظ است که در “شات” سرو می‌شود. این ماده با فشار دادن آب داغ تحت فشار از طریق دانه های قهوه بسیار ریز آسیاب شده با استفاده از دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات ساخته می شود. نتیجه، مایعی قوی‌تر از قهوه است که روی آن یک کرم و یا یک کف قهوه‌ای رنگ است که وقتی حباب‌های هوا با روغن‌های محلول قهوه آسیاب‌شده ترکیب می‌شوند و روی یک شات اسپرسو به درستی کشیده می‌شوند، تشکیل می‌گردد.

اسپرسو کاملا با استفاده از گیاه قهوه تهیه می‌شود و به روش رایج رشد، پردازش و تف داده می‌شود. برای تهیه اسپرسو می‌توان از هر نوع قهوه منشا و بو داده‌ای استفاده کرد. تفاوت قهوه و اسپرسو با دیگر قهوه‌ها در آسیاب کردن دانه هاست. در حالی که اسپرسو به داشتن کافئین بالا شهرت دارد، همه چیز به میزان نوشیدن شما نیز بستگی دارد. می‌توانید از یک شات اسپرسو با کافئین کم و یا یک دبل اسپرسو با کافئین بالا استفاده کنید. در ادامه قصد داریم به طرز تهیه اسپرسو با موکاپات ( How to make espresso coffee with moka pot ) بپردازیم.

موکاپات چیست؟

قبل از این که به سراغ طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات برویم، اول به این موضوع بپردازیم که اصلا موکاپات چیست. موکاپات یک قهوه ساز برقی یا اجاق گازی است که با عبور آب جوش تحت فشار بخار از قهوه آسیاب شده قهوه را دم می‌کند. نام آن از شهر موکا در یمن گرفته شد و توسط مهندس ایتالیایی آلفونسو بیالتی در سال 1933 اختراع شد و به سرعت به یکی از ارکان فرهنگ ایتالیایی تبدیل شد. صنایع بیالتی به تولید همین مدل با نام تجاری “موکا اکسپرس” ادامه می‌دهد.

موکاپات که از ایتالیا می‌آید، امروزه بیشتر در اروپا و آمریکای لاتین استفاده می‌شود. این دستگاه به یک طرح نمادین تبدیل شده است که در موزه‌های طراحی و هنر صنعتی مدرن از جمله Wolfsonian-FIU، موزه هنر مدرن، کوپر-هویت، موزه طراحی ملی، موزه طراحی و موزه علوم لندن به نمایش گذاشته شده است. موکاپات در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند که از یک تا هجده وعده 50 میلی‌لیتری تولید می‌گردد. طرح اصلی و بسیاری از مدل های فعلی از آلومینیوم با دسته های باکلیت ساخته شده‌اند.

 

چگونه با موکاپات قهوه اسپرسو درست کنیم؟

حال که تا به این قسمت با شوکواستار همراه بودید، در این قسمت قصد داریم به این موضوع بپردازیم که طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات ( How to make espresso coffee with moka pot ) چگونه است و آیا این کار سخت است یا آسان. در ابتدا باید بگوییم که برای تهیه اسپرسو با موکاپات باید مراحلی را طی کنید که در این قسمت یک به یک به این مراحل خواهیم پرداخت:

  1. استفاده از آب سرد

مخزن موکاپات را با آب سرد پر کنید. داخل مخزن معمولا با یک خط برای نشان دادن سطح پر شدن مشخص می‌‌شود. اما اگر این خطوط نبود، آن را تا دریچه کمکی کناری پر کنید. هنگامی که صافی را وارد می‌کنید، آب نباید از طریق آن نفوذ کند. این کار قهوه را پرآب می‌کند و احتمالا بر طعم آن تاثیر می‌گذارد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

  1. قرار دادن صافی

صافی را داخل پایه قرار دهید. (به طور متناوب، می‌توانید ابتدا صافی را پر کنید و سپس آن را وارد کنید. این یک ترجیح شخصی است).

 

  1. پودر قهوه اسپرسو را اضافه کنید

صافی را با اسپرسو پر کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه مشکلی در لبه بیرونی ظرف ایجاد نمی‌شود. در این نقطه باید یک مهر و موم کامل وجود داشته باشد وگرنه وقتی آب شروع به جوشیدن کرد بیرون می‌زند و ممکن است برای شما ایجاد سوختگی کند. به سادگی قبل از جوش آمدن آب داخل مخزن، قهوه‌های اضافی را از دور ظرف پاک کنید. این یکی از دلایلی است که برخی افراد ابتدا صافی را پر می‌کنند و سپس آن را وارد می‌کنند. پر کردن ابتدا صافی باعث می‌شود تا دور ریز قهوه نداشته باشید.

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

هشدار: اسپرسو را در موکاپات نکوبید! این ممکن است سیستم را مسدود کرده و فشار زیادی ایجاد کند. اگرچه برای ماشین‌های قهوه ساز تجاری قابل قبول است، اما کوبیدن اسپرسو در این نوع قهوه ساز می‌تواند خطرناک باشد.

 

  1. موکاپات را جمع کنید

موکاپات را سرهم کنید. یک بار دیگر اطمینان حاصل کنید که هیچ زمینه بازی در لبه بیرونی وجود ندارد. با نگه داشتن خود مخزن نه دسته، مخزن را روی پایه پیچ کنید. شوکواستار به این دلیل توصیه می‌کند که از مخزن نگهداری کنید، زیرا دسته‌ها می‌توانند به راحتی بشکنند (اما قابل تعویض نیز هستند).

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

 

  1. موکاپات را روی حرارت قرار دهید

موکاپات جمع شده را روی شعله ملایم قرار دهید. شعله کم زمان دم کردن را افزایش می‌دهد و این باعث افزایش طعم لذیذ قهوه می‌شود.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

 

  1. شکر را آماده کنید. این مرحله در طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات یک ذائقه شخصی است.

در حالی که اسپرسو در حال دم آمدن است، شکر را به ظرف همزن خود اضافه کنید. می‌توانید با حدود یک قاشق چای خوری در هر فنجان شروع کنید و سپس آن را مطابق با ذائقه خود تنظیم کنید.

  1. قهوه را بریزید و با شکر مخلوط کنید. این مرحله در How to make espresso coffee with moka pot یک ذائقه شخصی است.

این مرحله حیاتی است و ممکن است برای درست شدن نیاز به تمرین داشته باشد. به محض اینکه اسپرسو شروع به بیرون آمدن از موکاپات کرد، قهوه ساز را از روی حرارت بردارید و مقداری از مایع را داخل ظرف همزن با شکر بریزید تا اسپرسویی با طعمی شیرین داشته باشید اما اگر علاقه‌ای به شیرین بودن طعم ندارید، می‌توانید بدون شکر نوش جان کنید.

 

چگونه ویدیو How to make espresso coffee with moka pot را مشاهده کنیم؟

یکی از راه‌های این که می‌توانید How to make espresso coffee with moka pot را به صورت ویدیویی مشاهده کنید، مراجعه به یوتیوب و جست و جو عبارت How to make espresso coffee with moka pot و یا طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات است. شوکواستار هم‌چنین توصیه می‌کند که در آپارات نیز به جست و جو طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکوپات باشید تا طرز تهیه را به همراه توضیحات اضافه آن به زبان فارسی مشاهده کنید.

چگونه طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات را به صورت تصویری مشاهده کنیم؟

شوکواستار توصیه می‌کند که در قسمت تصاویر گوگل اقدام به جست و جو عبارتHow to make espresso coffee with moka pot و یا عبارت طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات کنید و سپس آموزش تصویری آن را از این طریق نیز مشاهده کنید. آموزش‌های تصویری معمولا به همراه توضیحات درمورد نحوه انجام کار ارائه می‌شوند.

مزایای استفاده از قهوه اسپرسو برای بدن چیست؟

بیشتر مردم نوشیدن اسپرسو را راهی برای حفظ سلامتی خود نمی‌دانند و تنها برای این که انرژی را به بدن خود باز گردانند تا از پس انجام کارهای روزانه خود برآیند، از آن استفاده می‌کنند. با این حال، اسپرسو فهرست بلندبالایی از فواید مختلف سلامتی دارد که امروزه نباید نادیده گرفته شوند. شوکواستار اینجاست تا به شما کمک کند همه چیز را در مورد آن‌ها بیاموزید.

  • حافظه بلند مدت را تقویت می‌کند

نشان داده شده است که نوشیدن اسپرسو می‌تواند به حافظه شما کمک کند. نه تنها به حفظ اطلاعات ذخیره شده در مغز شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در یادآوری آن اطلاعات نیز مفید باشد. اگر قرار بود در حین مطالعه برای امتحان مدرسه یک اسپرسو بخورید و سپس درست قبل از امتحان یکی دیگر، اسپرسو به شما کمک می‌کند مطالب را بهتر به خاطر بسپارید.

  • تمرکز را بهبود می بخشد

نوشیدن اسپرسو به شما انرژی می‌دهد. این انرژی می‌تواند تمرکز مغز شما را بر روی مسئولیت‌های روزانه‌تان بسیار آسان‌تر کند. مصرف اسپرسو ترشح دوپامین را در مغز شما شروع کرده و به تمرکز کمک می‌کند. اگر تا به حال احساس کردید که در طول روز در حال کاهش سرعت انجام کارهایتان هستید، اسپرسو می‌تواند بهترین راه برای مبارزه با این نوع خستگی باشد. یک اسپرسو می‌تواند تفاوت زیادی در بهره وری شما ایجاد کند. به یاد داشته باشید که حواستان به مصرف اسپرسو باشد. یک استراحت خوب شبانه نیز گام مهمی برای حفظ تمرکز شماست.

  • آنتی اکسیدان بالا که منجرب به پیشگیری از سرطان می‌شود

قهوه مملو از طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان‌ها است. اسپرسو مانند یک پانچ کوچک غلیظ از همه آن آنتی اکسیدان‌های خوب در یک بسته بندی خوشمزه است. به عنوان مثال، حاوی پلی فنول بوده که به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کرده و کافستول که یک ضد التهاب است. هم‌چنین دارای اسیدهای هیدروسینامیک است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که در طول روز با آنها در تماس هستید کمک می‌کند. این رادیکال های آزاد می‌توانند هر چیزی مانند آلودگی هوا، خطرات سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش باشند.

  • فعالیت بدنی را افزایش می‌دهد

نوشیدن یک اسپرسو درست قبل از شروع فعالیت بدنی می‌تواند عملکرد شما را افزایش دهد. خواه یک رویداد ورزشی یا تمرین روزانه شما، اسپرسو می‌تواند همراه مناسبی برای کمک به شما باشد. اسپرسو آدرنالین شما را بالا می‌برد که در نتیجه قدرت و سرعت شما را افزایش می‌دهد. این بهبود باعث می‌شود بازدهی بیشتری نسبت به آنچه که به طور معمول بدون آن به دست آورید، انجام دهید. افزایش آدرنالین هم‌چنین می‌تواند به ادامه فعالیت شما برای مدت طولانی کمک کند. با این حال، همیشه ایده خوبی است که در طول فعالیت بدنی خود استراحت‌های مناسب داشته باشید.

  • کم کالری

مهم‌ترین و هم‌چنین حائز اهمیت‌ترین نکته در مورد اسپرسو این است که شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد دریافت کالری بیش از حد از فواید آن لذت ببرید. جدا از این که یک شات را با چه چیزی ترکیب می‌کنید، یک شات اسپرسوی مستقیم فقط حدود 3 کالری دارد که به نوعی کالری صفر به حساب می‌آید. این موضوع باعث می‌شود که انتخاب خوبی برای شروع روز باشد. هم‌چنین در ساعات کم انرژی بعدازظهر به عنوان یک انتخاب خوب عمل می‌کند.

چگونه اقدام به خریداری کردن موکاپات کنیم؟

حال که به صورت اختصاصی طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات را آموختید و از مزایای استفاده از قهوه اسپرسو آگاه شدید، مهم‌ترین سوال این است که چگونه اقدام به خریداری کردن موکاپات کنیم. برای خریداری کردن موکاپات می‌توانید به صورت حضوری از انواع فروشگاه‌های مطرح در سراسر شهر محل زندگی خود استفاده کنید و یا از طریق انواع فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به خریداری کردن موکاپات کنید. هر دو روش محصول بسیار خوب و با کیفیتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. شما می‌توانید موکاپات را در رنگ بندی دلخواه خود خریداری کرده و سپس قهوه اسپرسو خود را به کمک آن تهیه کنید.

 

چگونه اقدام به خریداری کردن قهوه اسپرسو کنیم؟

می‌توانید قهوه اسپرسو بسیار باکیفیت را توسط شوکواستار خریداری کنید. شوکواستار بهترین برند قهوه را برای شما عزیزان عرضه می‌کند. شما می‌توانید قهوه اسپرسو خود را به صورت صد در صد عربیکا و یا صد در صد روبوستا تهیه کنید. هم‌چنین می‌توانید ترکیبی از این دو را برای خود داشته باشید. در این حوزه کارشناسان شوکواستار همواره آماده ارائه خدمات و راهنمایی جهت خریداری کردن قهوه مورد نظر شما هستند.

سخن آخر

موکاپات یکی از بهترین وسیله‌ها برای تهیه قهوه است و طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات نیز بسیار راحت است. شما می‌توانید به راحتی با جست و جو عبارت How to make espresso coffee with moka pot  در یوتیوب، نحوه تهیه قهوه توسط این دستگاه را مشاهده کنید و یا از این مطلب کمک بگیرید. شوکواستار بهترین عرضه کننده قهوه در سراسر ایران است. با ذخیره این مطلب و سپس خرید قهوه اسپرسو، در مهمانی با قهوه لذیذ از مهمان‌ها پذیرایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *