قهوه

فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا

فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا

فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا (The difference between Arabica and Robusta coffee)

قطعا اگر شما نیز طرفدار نوشیدنی قهوه باشید تا به امروز برخی از اسامی و اصطلاحات درمورد آن را از زبان متصدی کافی شاپ به هنگام سفارش نوشیدنی خود شنیده‌اید که یکی از آن‌ها قهوه عربیکا و دیگری روبوستا است. ممکن است شما در همان لحظه متوجه توضیحاتی که فرد سفارش گیرنده در مورد قهوه عربیکا و روبوستا به شما می‌دهید بشوید اما به صورت دقیق فرق بین این دو را ندانید. در این مطلب همراه شوکو استار باشید تا به فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا بپردازیم.

قهوه عربیکا چیست؟

گیاهان عربیکا از کشور آفریقایی اتیوپی سرچشمه می‌گیرند. با گسترش محبوبیت قهوه، کاوشگران و مسافران به سرعت شروع به رشد این گیاه در سراسر جهان کردند. این امر منجر به توسعه انواع یا ارقام مختلف عربیکا مانند تایپیکا و بوربون شد. در این ارقام زیرگونه‌های دیگری مانند قهوه کونا هاوایی نیز وجود دارد. در مجموع، قهوه عربیکا تقریبا 60 درصد از تولید قهوه در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. اگرچه طعم‌ها می‌توانند بین ارقام مختلف یا زیرگونه‌ها و کشورهای مبدا متفاوت باشند، اما قهوه عربیکا عموما به خاطر طعم شیرین و ملایم خود با نت‌هایی از شکلات، شکر و حتی میوه شناخته می‌شود. در حالی که عبارت “100% عربیکا” کیفیت یک قهوه خاص را تضمین نمی‌کند، خواهید دید که بهترین قهوه‌های جهان از گیاه عربیکا می‌آیند. تصور می‌شود که نام عربیکا یا قهوه عربیکا از زمان سفر قهوه از اتیوپی به عربستان در قرن هفتم به وجود آمده است.

قهوه عربیکا

قهوه روبوستا چیست؟

قهوه روبوستا یکی از دو گونه قهوه‌ای است که در سطح جهانی مصرف می‌شود و حدود 40 درصد از تولید جهانی قهوه را تشکیل می‌دهد. قبل از اینکه قهوه بو داده شود، قهوه روبوستا روی بوته‌ها و درختان رشد می‌کند و سپس برای پردازش و خشک شدن به کارخانه‌جات می‌رود. قهوه روبوستا که در آب و هوا و ارتفاعات مختلف رشد می‌کند، گیاه مقاومی محسوب می‌شود که ممکن است کلید تولید قهوه پایدار در آینده باشد. قهوه روبوستا با داشتن مقاومت طبیعی به آفات و به دلیل محتوای کافئین بالا، محصولی سازگار با محیط زیست است که به آفت کش کمتر یا بدون نیاز به آفت کش‌ها رشد می‌کند. مانند تمام قهوه‌ها، قهوه روبوستا نیز به احتمال زیاد ریشه در آفریقا دارد. این روزها قهوه روبوستا در سراسر جهان به احتمال زیاد از ویتنام، تولید کننده پیشرو قهوه روبوستا در جهان، خواهد آمد. 90 درصد از تولید قهوه ویتنام قهوه روبوستا است!

قهوه روبوستا

فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا در چیست؟

بیش از 100 گونه قهوه وجود دارد اما دو نوع اصلی که به طور گسترده تولید و به فروش می رسند، عبارت اند از: Coffea Arabica و Coffea Canephora (هم‌چنین به عنوان Coffea Robusta نیز شناخته می‌شود).

در اینجا لیستی از تفاوت بین این دو نوع قهوه وجود دارد:

  1. طعم

احتمالا واضح ترین تفاوت بین قهوه عربیکا و روبوستا طعم آن است. قهوه‌های عربیکا و روبوستا به‌طور بسیار متفاوتی رشد می‌کنند که منجر به طعم‌های کاملا متفاوت می‌شود. روبوستا معمولا به عنوان طعم “خاکی” یا “تلخ” توصیف می‌شود. از طرف دیگر عربیکا دارای طیف گسترده‌ای از طعم‌هاست. یکی از مواردی که باید به خاطر داشته باشید این است که ترجیحات طعم و مشخصات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افراد زیادی هستند که از ترکیب خوب روبوستا لذت می‌برند در حالی که برخی دیگر فقط 100% عربیکا را ترجیح می‌دهند.

  1. شرایط رشد

تفاوت بزرگ قهوه عربیکا و روبوستا در شرایطی است که در آن کشت می‌شوند. قهوه عربیکا در ارتفاع بالای 600 متر در قله کوه‌ها و محیط‌های گرمسیری کاشته می‌شود. در حالی که قهوه روبوستا در هر نقطه از سطح دریا تا حدود 600 متر رشد می‌کند. قهوه‌های روبوستا میوه سفت تری تولید می‌کنند اما از طرف دیگر میوه عربیکا شکننده‌تر است و می‌تواند توسط حشرات آسیب ببیند.

  1. محتوای کافئین

به نظر شما کدام یک حاوی کافئین بیشتری است؟ عربیکا یا روبوستا؟ با کمال تعجب بسیاری از مردم می‌گویند عربیکا، اما قهوه روبوستا در حقیقت محتوای کافئین بیشتری دارد. روبوستا به طور مکرر در قهوه فوری و به عنوان یک افزودنی ترکیبی استفاده می‌شود تا به یک مخلوط قهوه خاص “کافئین” بیشتری بدهد. در واقع، روبوستا حدود 2.7 درصد کافئین داشته در حالی که عربیکا 1.5 درصد دارد. کافئین قهوه بر بدن تاثیرات بسیار مثبتی دارد اما اگر زیاد از حد مصرف شود، ممکن است مشکلات بسیاری مانند افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و یا افتادگی قند خون را با خود به همراه داشته باشد.

  1. ویژگی‌های فیزیکی دانه

دانه‌های روبوستا معمولا دایره‌ای شکل‌تر بوده و رنگ تیره‌تری دارند. در حالی که دانه‌های عربیکا معمولا قهوه‌ای روشن و بیضی شکل‌تر از دایره هستند.

  1. محتوای قند

قهوه عربیکا تقریبا دو برابر روبوستا قند دارد. طعم تلخ روبوستا کاملا این موضوع را توضیح می‌دهد و اینکه چرا ما معمولا قهوه عربیکا را بیشتر دوست داریم نیز می‌تواند به دلیل طعم شیرین‌تر آن باشد.

  1. کشت

تقریبا 75 درصد از قهوه تولیدی جهان عربی و 25 درصد روبوستا است. برزیل بزرگترین تولید کننده عربیکا در جهان و ویتنام بزرگترین تولید کننده روبوستا محسوب می‌شوند.

فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا

قهوه روبوستا برای چه مواردی استفاده می شود؟

روبوستا فقط یک قهوه نیست و کاربردهای متعددی در بسیاری از صنایع دارد که از این دانه مقرون به صرفه و مزایای فراوان آن بهره کامل می‌برند. دانه‌های روبوستا نقش مهمی در محصولات مراقبت از پوست دارند. وقتی آسیاب می‌شود، دانه‌های آن به عنوان یک لایه بردار عالی برای پوست عمل کرده و می‌تواند جریان خون را افزایش داده و باکتری‌ها را از بین ببرد. اسکراب‌هایی که از تفاله قهوه استفاده می‌کنند، به پنهان کردن علائم پیری و ترک‌های پوست شما کمک می‌کنند.

دانشمندان کشف کرده‌اند که کافئین استخراج شده از دانه‌های روبوستا، زمانی که به عنوان یک درمان موضعی استفاده شود، می‌تواند اثرات پیری زودرس را معکوس یا کاهش دهد. پیری زودرس، افتادگی، چین و چروک و مواردی است که از طریق قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید رخ می‌دهد.

همچنین این دانه ها دارای اسیدیته بالاتری نسبت به دانه‌های عربیکا هستند. این اسیدیته طبیعی در محصولات مراقبت از پوست برای متعادل کردن سطح pH پوست‌های چرب، کاهش احتمال جوش‌ها و کمک به کنترل آکنه استفاده می‌شود.

قهوه عربیکا برای چه مواردی استفاده می شود؟

حال که تا به این قسمت به فرق قهوه عربیکا و روبوستا پرداختیم، در این جا نیز به تفاوت استفاده آن‌ها می‌پردازیم. همان‌طور که در مورد قهوه روبوستا توضیح دادیم، در زمینه زیبایی نیز استفاده‌های بسیاری از آن می‌شود اما قهوه عربیکا تنها در زمینه تولید نوشیدنی قهوه دیده می‌شود. برای حاضر کردن نوشیدنی اسپرسو، قهوه عربیکا طرفداران بسیاری را برای خود دارد.

فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا

فواید استفاده از قهوه عربیکا چیست؟

در مقایسه با گونه‌های دیگر قهوه مانند روبوستا، دانه های قهوه عربیکا حدود 60 درصد چربی بیشتری دارد و مقدار قند آن دو برابر است. قند موجود در دانه عربیکا آن را شیرین‌تر کرده و حس خوبی در دهان ایجاد می‌کند.

وقتی قهوه دم کرده سرد را انتخاب می‌کنید، طعم شیرین قهوه عربیکا مانند کارامل و شکلات بسیار خوب ظاهر می‌شود. با این حال، این فقط یک نوشیدنی نیست. قهوه عربیکا فوایدی برای بدن شما دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم:

  • دارای آنتی اکسیدان هایی است که از بدن محافظت می‌کند
  • گلوکز خون را کاهش می‌دهد
  • احتمال خرابی دندان را کاهش می‌دهد
  • به تسریع سرعت متابولیسم در بدن انسان کمک می‌کند.
  • به شما کمک می کند به دلیل کافئین متمرکز و هوشیار بمانید. اکثر دانش آموزان از قهوه برای بیدار ماندن هنگام مطالعه برای روزهای امتحان استفاده می‌کنند.

فواید استفاده از قهوه روبوستا چیست؟

یکی از انواع فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا، فواید آن‌ها است. اگر بخواهیم به فواید استفاده از قهوه روبوستا بر روی بدن شما اشاره‌ای داشته باشیم، این هشت مورد می‌توانند بهترین فواید استفاده از قهوه روبوستا را شرح دهند:

  • در برابر بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر از شما محافظت می‌کند
  • در برابر سنگ کیسه صفرا از شما محافظت می‌کند
  • در برابر دیابت نوع 2 از شما محافظت می‌کند
  • از بیماری‌های قلبی عروقی جلو می‌کند
  • به کاهش خستگی و سردرد تنشی می‌پردازد
  • آسیب سلولی را کند می‌کند
  • باعث کاهش وزن می‌شود
  • به تقویت حافظه و تمرکز می‌انجامد

چگونه اقدام به خریداری کردن قهوه روبوستا و عربیکا کنیم؟

می‌توانید جهت خرید قهوه روبوستا و عربیکا از انواع فروشگاه‌های اینترنتی مانند شوکو استار کمک گرفته و یا به صورت حضوری به تمامی فروشگاه‌ها و کافی شاپ‌هایی که در کنار فروش نوشیدنی قهوه به فروش دانه قهوه نیز می‌پردازند مراجعه کرده و از این طریق نیز اقدام به خرید قهوه روبوستا و یا عربیکا کنید. می‌توانید نوشیدنی‌های بسیار خوش طعمی مانند اسپرسو، کاپوچینو و یا لاته را به همراه این قهوه‌های بی‌نظیر تهیه کنید.

سخن آخر

قهوه روبوستا و عربیکا دو نوع قهوه پر طرفدار در بازار هستند که به همراه آن‌ها نوشیدنی‌های بسیار خوش طعمی تهیه می‌شوند. فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا در طعم، نوع رشد، کشت، کافئین و بسیاری از موارد دیگر است. شما می‌توانید با توجه به این که آیا طعم تلخ قهوه یا طعم شیرین آن را دوست دارید، اقدام به خریداری کردن قهوه مورد نظر خود از فروشگاه‌های اینترنتی شوکو استار و یا فروشگاه‌های موجود در سطح شهر کنید. فرق بین قهوه عربیکا و روبوستا The difference between Arabica and Robusta coffee باعث شده تا بسیاری از افراد نیز به ترکیب این دو قهوه بپردازند تا طعم بی‌نظیری را به دست آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *