قهوه

فرق قهوه لاته با کاپوچینو(The difference between latte coffee and cappuccino)

فرق بین قهوه لاته با کاپوچینو

فرق قهوه لاته با کاپوچینو (The difference between latte coffee and cappuccino)

با استفاده از قهوه می‌توان انواع نوشیدنی‌های مختلفی را تهیه کرد که طعم بی‌نظیری داشته باشند. این دسته نوشیدنی‌ها که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارند، به راحتی توسط افراد به همراه قهوه و شیر تهیه می‌شوند. نوشیدنی لاته می‌تواند با مواردی مانند انواع سیروپ‌ها ترکیب شود و طعم تازه‌ای را به خود بگیرد. نوشیدنی کاپوچینو نیز بسیار خوش طعم است که برای آن دسته افرادی که علاقه به طعم قهوه تلخ به همراه شیر دارند می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. در این مطلب همراه شوکواستار باشید تا فرق قهوه لاته با کاپوچینو را بهتر درک کنید.

فرق قهوه لاته با کاپوچینو

قهوه لاته چیست؟

لاته یک قهوه کلاسیک است که از دو عنصر اصلی تشکیل شده است: اسپرسو و شیر داغ. کلمه “لاته” از کلمه ایتالیایی “caffè e latte” (انواع دیگر “caffeelatte” و “caffellatte”) گرفته شده است که به زبان ساده به معنای “قهوه و شیر” است. ترکیب استاندارد برای لاته 1/3 اسپرسو، 2/3 شیر بخار و یک لایه کوچک و نازک میکروفوم روی سطح است. با این نسبت، باریستاها می‌توانند به راحتی اندازه لاته را هنگام سفارش تنظیم کنند، اگرچه اندازه سنتی لاته بین 10-12 اونس است.

با این حال، یکی از عوامل مهم در مورد لاته این است که آنها قابل تنظیم هستند. آنها را می‌توان به راحتی با طعم دهنده هایی مانند کارامل، وانیل یا دیگر موارد مانند انواع شیرها مثل سویا، بادام، نارگیل یا جو دوسر تزئین کرد. نکته مهم در مورد لاته این است که یک نوشیدنی اسپرسوی عالی برای کسانی است که چیزی فوق العاده قوی نمی‌خواهند. اگرچه اسپرسو از نظر محتوای کافئین بسیار قوی است، اما نسبت شیر شدت
کافئین موجود در قهوه را کاهش می‌دهد.

 

چگونه می توان لاته را تهیه کرد؟

لاته یکی از رایج ترین نوشیدنی‌های قهوه در جامعه قهوه امروزی است و هر باریستای حرفه‌ای در هر کافی شاپی باید نحوه تهیه کردن آن را بداند. اگر یک دستگاه اسپرسوساز در خانه دارید، تنها چیزی که نیاز دارید مقداری شیر است تا شروع به تهیه لاته در منزل خود کنید! می‌توانید آموزش ویدیویی مفید و کاربردی ما را در یوتیوب و یا آپارات مشاهده کرده و یا دستورالعمل‌های گام به گام ما در مورد دم کردن لاته را در زیر بخوانید.

برای شروع تهیه لاته، به مواد زیر نیاز دارید:

  • دستگاه اسپرسوساز
  • کف کننده شیر
  • پارچ شیر
  • آسیاب قهوه اختیاری
  • شیر به اندازه دلخواه
  • 5 گرم دانه اسپرسو آسیاب شده
  • یک فنجان لاته

ابتدا توسط دستگاه اسپرسو ساز، مقدار یک الی دو شات اسپرسو را تهیه کرده و سپس آن را درون فنجان لاته بریزید. سپس شیر داغ را بر روی قهوه ریخته و با پارچ شیر شروع به کشیدن طرح‌های مختلف بر روی لاته خود کنید.

فرق لاته و کاپوچینو

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو یک نوشیدنی کلاسیک اسپرسو و شیر است. یک تصور غلط رایج این است که از قانون یک سوم پیروی می کند: یک سوم اسپرسو، یک سوم شیر داغ و یک سوم شیر کف شده.

این افسانه توسط جیمز هافمن در کتاب دنیای قهوه رد شده است. جایی که او بیان می‌کند که این تعریف برای اولین بار در دهه 1950، مدت‌ها پس از تولد کاپوچینو ظاهر شد. به گفته هافمن، نام اصلی این نوشیدنی کاپوزینر بود و در سال 1800 در وین ساخته شد. این نوشیدنی کوچکی بود که از قهوه دم کرده مخلوط شده با شیر یا خامه، تا زمانی که رنگ نوشیدنی شبیه به رنگ لباس کاپوچینی راهبان شود که نشان می‌داد به اندازه کافی شیر اضافه شده است، تشکیل شده بود.

تعریف امروزی کاپوچینو کاملا متفاوت است. در صنعت تخصصی، هر دو انجمن قهوه تخصصی (SCA) و قهرمانی جهانی باریستا (WBC) کاپوچینو را به عنوان یک نوشیدنی قهوه و شیر 5 تا 6 اونس تعریف می‌کنند که باید تعادل هماهنگی از شیر غنی و شیرین و اسپرسو ایجاد کند. یک کاپوچینو با یک شات اسپرسو، شیر بافت دار و حداقل 1 سانتی متر عمق کف (به صورت عمودی) تهیه می‌شود.

چگونه کاپوچینو را تهیه کنیم؟

نحوه تهیه کاپوچینو دقیقا مانند لاته است. شما احتیاج به قهوه اسپرسو و مقداری شیر دارید. اما در این صورت فرق بین کاپوچینو و لاته چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به فرق قهوه لاته و کاپوچینو بپردازیم و تمامی افراد را از ابهامات درمورد این دو نوشیدنی بی‌نظیر دور کنیم.

قهوه لاته

فرق قهوه لاته و کاپوچینو چیست؟

اساسا، این نوشیدنی‌ها با بافتشان تعریف می‌شوند که با نسبت مواد تشکیل دهنده معنا می‌گیرند: یک کاپوچینو از نظر حجمی کف بیشتری نسبت به لاته دارد. یک لاته بیشتر از شیر بخار شده با کف در بالا تشکیل می‌شود. به اندازه‌ای که بیشتر بعد از یک یا دو جرعه این کف از بین برود، اگرچه به طور کلی حس کل نوشیدنی لذت بخش را در دهان ایجاد می‌کند.

یکی از راه‌های بسیار آسان برای به خاطر سپردن این موضوع، ترجمه کلمه لاته از ایتالیایی به انگلیسی است: این کلمه به معنای “شیر” است. واژه کاپوچینو ریشه‌های مناقشه برانگیزی دارد، اما بسیاری این افسانه را تکرار می‌کنند که این نوشیدنی به نام راهبان کاپوچین نامگذاری شده است. در واقع این مفهوم به یکی از دستورات برادران کاتولیک که کلاه‌های قهوه‌ای می‌پوشیدند و سر خود را تاس می‌تراشیدند اشاره دارد.

اگر به کاپوچینویی که به درستی ریخته شده از بالا نگاه کنید، طرحی به نام «سر راهب» روی آن وجود دارد. حلقه‌ای از اسپرسو قهوه‌ای که دور یک توپ سفید ضخیم از فوم می‌چرخد، درست مانند نمای هوایی یکی از این راهبان است. با این حال، امروزه در بسیاری از کافی‌شاپ‌های تخصصی، باریستاها آموزش می‌بینند تا با استفاده از تکنیک مشابه، بدون توجه به نوشیدنی، همان مقدار بافت را به شیر بخار خود اضافه کنند.

کاپوچینو

کاپوچینو کافئین بیشتری دارد یا لاته؟

به طور کلی، کاپوچینو طعم قهوه بارزتری از خود نشان می‌دهد، زیرا شیر کمتری با اسپرسو مخلوط می‌شود.  کاپوچینو به طور کلی به شکل قهوه خالص و بدون طعم دهنده اضافی سرو می شود. از طرف دیگر، لاته ها شیری‌تر و به طور کلی شیرین‌تر هستند. کاپوچینو مقدار کافئین بیشتری را در خود دارد. کافئین قهوه می‌تواند تاثیرات بسیاری را بر روی بدن بگذارد و به صورت کلی اثرات قهوه بر بدن، چه به صورت کاپوچینو باشد و چه به صورت لاته می‌تواند بسیار حائز اهمیت جلوه کند.

بهتر است این دو قهوه را با چه مدل قهوه‌ ای تهیه کرد؟

در بین قهوه‌های موجود در بازار، قهوه روبوستا و عربیکا جزء پر طرفدارترین قهوه‌های موجود در بازار هستند. اما، با کدام یک از قهوه‌های مطرح می‌توان کاپوچینو و لاته را تهیه کرد؟ فرق قهوه عربیکا و روبوستا بسیار است اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم قهوه روبوستا طعمی تلخ‌تر دارد و برای تهیه کاپوچینو بیشتر توصیه می‌شود اما از قهوه عربیکا که طعم شیرین‌تری دارد، برای تهیه لاته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است قبل از ورزش قهوه لاته استفاده کرد یا کاپوچینو؟

یکی دیگر از فرق‌های قهوه لاته با کاپوچینو در این است که افراد قبل از ورزش بیشتر قهوه کاپوچینو را مصرف می‌کنند زیرا درصد کافئین بیشتری را دارد. البته این قاعده در مورد تمامی ورزشکاران صد در صد نیست و بسیاری دیگر نیز قبل از ورزش قهوه لاته را انتخاب می‌کنند و این موضوع کاملا سلیقه‌ای است. با این حال به موضوع دیگری از جمله این که شما قصد داشته باشید چه تمرینی را انجام دهید نیز بستگی دارد. اگر تمرین شما سخت است، به مراتب قهوه کاپوچینو می‌تواند انتخاب بهتری در این زمینه باشد. تاثیر قهوه قبل از ورزش آنقدر زیاد است که با مصرف درست آن‌ می‌توانید تمرین بسیار عالی در طول روز داشته باشید.

فرق بین قهوه لاته با کاپوچینو

چگونه فیلم تهیه کاپوچینو و لاته را مشاهده کنیم؟

برای مشاهده کردن فیلم نحوه تهیه کاپوچینو و لاته می‌توانید از یوتیوب و آپارات کمک بگیرید. هر دو روش می‌توانند فیلم تهیه این دو نوشیدنی پر طرفدار را با کیفیتی بسیار عالی برای شما ارائه دهند. شما هم‌چنین می‌توانید از طریق سایت‌های معتبر اقدام به دانلود این ویدیوها نیز کنید.

سخن آخر

فرق قهوه لاته با کاپوچینو یا همان The difference between latte coffee and cappuccino بسیار است. برخی از افراد قهوه کاپوچینو را ترجیح می‌دهند و برخی قهوه لاته اما هر دو دارای طعم بی‌نظیر هستند. می‌توانید پودر قهوه را از انواع فروشگاه‌های مختلف مانند شوکو استار خریداری کرده و سپس اقدام به تهیه قهوه لاته کنید. قهوه لاته و کاپوچینو جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های کافئین دار در جهان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *