قهوه, قهوه اسپرسو, قهوه ترک, قهوه فرانسه, قهوه فوری

میزان کالری انواع قهوه

میزاان کالری قهوه

انواع قهوه از نظر میزان کالری و ارزش تغذیه ای متفاوت هستند و شما با نوشیدن هر نوع قهوه اسپرسو، فرانسه و ترک و همچنین نوشیدن مشتقات قهوه مثل کاپوچینو یا نسکافه، میزان کالری متفاوتی را به بدن خود می‌رسانید. قهوه می‌تواند با آب تهیه شود و یا با شیر که در میزان کالری موثر است، اضافه کردن افزودنی هایی مثل شکر، خامه و شکلات هم در افزایش کالری قهوه تاثیر می‌گذارند. اگر می‌خواهید میزان کالری انواع قهوه را بدانید، در ادامه این مطلب همراه شوکواستار باشید.

علت تفاوت کالری انواع قهوه

احتمالا برای شما هم سوال است که چرا کالری انواع قهوه متفاوت است و همگی به یک میزان کالری ندارند؟ در پاسخ این سوال بهتر است بدانید که قهوه دارای دانه های از نژاد های مختلف عربیکا و روبوستا است. هر یک از این نژاد ها از نظر خصوصیاتی همچون میزان چربی، میزان کافئین، اسیدیته و … با یکدیگر متفاوت هستند و این تفاوت ها باعث بیشتر یا کمتر شدن کالری انواع مختلف قهوه می‌شود.

به جزء این مورد، طرز تهیه قهوه نیز در میزان کافئین آن تاثیر می‌گذارد. قهوه به سبک های مختلف ترک، اسپرسو و فرانسه تهیه می‌شود که یک فنجان قهوه فرانسه میزان کالری کمتری به نسبت یک فنجان قهوه های ترک و اسپرسو دارد.

میزان کالری انواع قهوه

کالری قهوه تهیه شده به روش ترک

برای تهیه قهوه ترک معمولا از دانه های قهوه عربیکا با درجه رست مدیوم استفاده می‌شود و رست مدیوم باعث چربی متوسط دانه های قهوه می‌شود. در این روش، قهوه به ریزترین حالت ممکن پودر می‌شود و بافت نرم و ماسه ای شکل به خود می گیرد.

پودر قهوه ترک آسیاب شده به همراه آب یا شیر داخل وسیله ای به نام جذوه، روی حرارت قرار داده می‌شود و قهوه حاصل، غلیظ و با کرمای زیاد است.

قهوه ترک به دلیل داشتن کافئین بالا، در فنجان های کوچک سرو می‌شود و یک فنجان 240 گرمی از آن حدود 36 کالری دارد. از نظر ارزش غذایی نیز دارای کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، قند، چربی و مقادیر کمی سدیم و پتاسیم می‌باشد.

میزان کالری انواع قهوه

کالری قهوه تهیه شده به روش فرانسه

قهوه فرانسه با فرنچ پرس تهیه می‌شود و از نظر بافت شبیه به چای سیاه است. قهوه تهیه شده به روش فرانسه، غلیظ نیست و به همین دلیل یک فنجان از آن میزان کالری بسیار کمی دارد. قهوه فرانسه در هر فنجان 240 گرمی، حدود 2.5 کالری دارد که در مقایسه با کالری قهوه ترک و اسپرسو، ناچیز است. همچنین بد نیست بدانید که قهوه فرانسه به دلیل داشتن میزان کافئین و کالری کم، در فنجان های بزرگ تر سرو می‌شود.

کالری قهوه تهیه شده به روش اسپرسو

برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده از دستگاه موکاپات رایج است و دانه های قهوه لازم برای این سبک قهوه، نسبتا درشت و دارای درجه رست تیره هستند. یک فنجان قهوه اسپرسو 60 گرمی، حدود 5 کالری دارد و تلخ ترین مزه قهوه را می‌توانید با نوشیدن اسپرسو، تجربه کنید.

میزان کالری انواع قهوه

کالری انواع مشتقات قهوه

قهوه سیاه، لاته، کاپوچینو، موکا، فوری و … از انواع مشتقات قهوه هستند که کالری هر یک از آنها فرق می‌کند.

قهوه سیاه

قهوه سیاه به نسبت نوشیدنی های دم کرده، کافئین کمتری دارد و میزان کالری آن نیز کم است. این نوشیدنی فقط از دانه های قهوه و آب تشکیل می‌شود و یک فنجان از آن حدود 5 کالری به بدن شما می‌رساند.

LATTE

قهوه لاته کالری نسبتا بالایی دارد و یک فنجان از آن که با 220 میلی لیتر شیر تهیه می‌شود، حدود 120 کالری را شامل می‌شود. اگر به لاته شکر اضافه کنید، به ازای هر یک قاشق چای خوری شکر، 16 کالری به آن اضافه می‌شود.

کاپوچینو

یک فنجان کاپوچینو تهیه شده از شیر بدون چربی، حدود 68 کالری دارد. شیر انتخاب شده برای افزودن به پودر کاپوچینو، تاثیر زیادی در میزان کالری می‌گذارد و یک فنجان شیر معمولی حدود 150 کالری دارد.

قهوه سرد

آیس کافی یا قهوه سرد، بسته به افزودنی ها و موادی که به آن اضافه می‌شود، کالری متفاوتی دارد. برای مثال اگر حدود دو قاشق غذاخوری خامه فرم گرفته به قهوه سرد اضافه شود، 101 کالری به قهوه شما می‌افزاید.

موکا

با اضافه شدن شکلات به قهوه، کالری آن بالا می رود به طوری که یک فنجان موکای شما حدود 195 کالری دارد.

قهوه فوری

یک ساشه قهوه فوری میزان کالری کمی دارد و در هر فنجان از آن، حدود 5 کالری نهفته است.

میزان افزایش کالری قهوه با افزودنی های مختلف

اضافه کردن هر 1 قاشق غذاخوری از افزودنی های شکلات، شیر، شکر، خامه یا کافی میت، کالری قهوه شما را به میزان های زیر افزایش می‌دهد :

  • اضافه کردن 1 قاشق غذا خوری شیر کم چرب : 4 کالری
  • اضافه کردن 1 قاشق غذا خوری شیر پرچرب : 9 کالری
  • اضافه کردن 1 قاشق غذا خوری شکر : 50 کالری
  • اضافه کردن 1 قاشق غذا خوری خامه : 55 کالری
  • اضافه کردن یک قاشق غذا خوری کافی میت : 58 کالری
  • اضافه کردن یک قاشق غذا خوری شکلات مایع 45 کالری

میزان کالری انواع قهوه

آیا نوشیدن قهوه باعث افزایش وزن می‌شود؟

قهوه به دلیل داشتن مقادیر فراوانی کافئین، محرکی برای چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن است و نه تنها باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلکه در لاغری موثر است.

شما می‌توانید با نوشیدن روزانه قهوه در چند وعده، سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرید و تاثیرات آن را در لاغری و چربی سوزی شکم و پهلو ببینید. قهوه یک نوشیدنی عالی برای ورزشکاران و بدنسازان هم می‌باشد و باعث کالری سوزی بیشتر حین تمرین و پس از آن می‌شود.

اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اضافه کردن افزودنی هایی مثل شکر یا خامه، خاصیت چربی سوزی قهوه را از بین می‌برند. پس اگر می‌خواهید از قهوه برای لاغری استفاده کنید، هیچ افزودنی به آن اضافه نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *