قهوه, قهوه اسپرسو, قهوه ترک, قهوه فوری

بهترین ساعت مصرف قهوه

بهترین ساعت مصرف قهوه

اکثر ما عادت داریم وقتی از خواب بیدار می‌شویم، یک فنجان قهوه بخوریم و با رساندن انرژی به بدن، فعالیت هایمان را انجام دهیم همچنین خیلی از ما قهوه می‌خوریم تا خواب از سرمان بپرد یا اگر شب امتحانی باشیم، حتما برای آنکه خوابمان نبرد یک فنجان قهوه می‌نوشیم.

خوردن قهوه در ساعاتی از روز می‌تواند باعث ضررهایی شود که شما از آنها آگاه نیستید برای مثال متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند صبح و ناشتا قهوه خورده نشود زیرا در عملکرد هورمونی به نام کورتیزول تاثیر منفی دارد. بنابراین بهتر است که نوشیدن قهوه را به ساعات خاصی از روز موکول کنید و اگر نمی‌دانید بهترین ساعت مصرف قهوه دقیقا چه زمانی است، در ادامه این مطلب شما را راهنمایی خواهیم کرد.

بهترین ساعت مصرف قهوه

بهترین ساعت مصرف قهوه

می دانید که قهوه سرشار از کافئین می‌باشد و همین ماده در رفع بی خوابی و خستگی شما موثر است. بنابراین دلیل اینکه باید برای نوشیدن قهوه ساعات مشخصی را در نظر بگیرید، وجود مقادیر فراوانی کافئین در آن است.

هر گاه مغز پیام خستگی را دریافت کند، ماده ای به نام آدنوزین را ترشح می‌کند که با اتصال آدنوزین به حسگر های خواب، حس خواب آلودگی و گیجی به سراغتان می‌آید و زمان خواب فرا می‌رسد. حال اگر شما نزدیک زمان خواب خود قهوه بنوشید، کافئین موجود در قهوه با آدنوزین ها مبارزه می‌کند و نمی‌گذارد که به حسگرهای خواب وصل شود، در این شرایط است که بی خوابی را تجربه می کنید.

اثر کافئین بر روی آدنوزین های ترشح شده از مغز بعد از 3 تا 5 ساعت به حداقل ترین مقدار ممکن می‌رسد اما دست کم 8 ساعت نیاز است که به طور کامل از بدن خارج شود. پس با توجه به این توضیحات، توجه داشته باشید که مصرف قهوه همان قدر که در بالا بردن سطح انرژی روزانه شما موثر است، اگر زمان خوبی را برای نوشیدن آن انتخاب نکنید، اثرات منفی به سراغ شما می‌آیند و احساس گیجی و کلافگی خواهید داشت.

بهترین ساعت مصرف قهوه دستگاه

قهوه دستگاه شامل قهوه اسپرسو تهیه شده با دستگاه اسپرسو ساز و قهوه فرانسه تهیه شده با دستگاه فرانسه ساز هستند. میزان کافئین در این قهوه ها فرق می‌کند، به عنوان مثال انواع قهوه اسپرسو از جمله قهوه لاوازا یا قهوه اسپرسو ایلی به نسبت قهوه فرانسه همچون قهوه فرانسه ایلی، کافئین کمتری دارند و به همین دلیل است که قهوه فرانسه را می‌توان در لیوان های بزرگ نیز سرو کرد اما قهوه اسپرسو معمولا در یک فنجان کوچک سرو می‌شود.

بهترین ساعت مصرف قهوه فوری

شاید فکر کنید قهوه فوری به اندازه قهوه دمی یا قهوه تهیه شده با دستگاه، کافئین ندارد اما بهتر است بدانید که انواع قهوه های فوری همچون نسکافه گلد، نسکافه گلد اسپرسو،، قهوه فوری دیودف فاین، قهوه فوری دیودف ریچ، قهوه فوری دیودف اسپرسو، قهوه جاکوبز سبز مونارچ و … نیز می‌توانند با میزان کافئینی که به بدن شما می‌رسانند به اندازه همان قهوه های دمی و دستگاه باعث بیخوابی یا مشکلات دیگر شوند البته اگر در ساعات پایانی روز یا اول صبح بنوشید.

بهترین ساعت مصرف قهوه

مصرف قهوه ترک چند ساعت قبل از خواب ؟

اگر عاشق طعم قهوه ترک هستید توجه شما را به این تکته جلب می‌کنیم که قهوه ترک در مقایسه با قهوه اسپرسو و فرانسه بیشترین میزان کافئین را دارد زیرا در یک فنجان قهوه ترک، مقدار غلیظ تری از قهوه ریخته می‌شود و با روش تهیه متفاوت تری که دارد، با نوشیدن آن کافئین بیشتری وارد بدن شما می‌شود.

 

آیا با شکم ‌خالی قهوه بنوشیم؟

قهوه را به صورت ناشتا مصرف نکنید زیرا این نوشیدنی خوشمزه، خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند ترشحات اسید معده را تحریک کند همچنین در طولانی مدت باعث مشکلاتی همچون ورم معده، سوزش معده و حتی زخم معده می‌شود.

علاوه بر موارد فوق، زمانی که شما هر صبح از خواب بیدار می‌شوید، هورمونی به نام کورتیزول در بدن شما ترشح می‌گردد. وظیفه این هورمون سرحال و پر انرژی کردن شماست و در ساعات صبحگاهی در بیشترین حد خود قرار دارد ولی با نزدیک شدن به ساعات عصر به کمترین میزان خود می‌رسد. کافئین موجود در قهوه باعث اختلال در عملکرد کورتیزول می‌شود و خوردن قهوه صبحگاهی می‌تواند بی حالی شما را در پی داشته باشد.

بهترین زمان مصرف قهوه

قبل از تمرین ورزشی قهوه بنوشیم یا بعد از آن

اگر ورزشکار هستید حتما می‌دانید که برای پرانرژی تمرین کردن و افزایش سوخت و ساز خود حین تمرین، نیاز دارید که یکسری مواد غذایی و نوشیدنی ها را قبل از تمرین بخورید. قهوه از آن نوشیدنی های انرژی زایی است که در افزایش سوخت و ساز شما در تمرین بسیار کمک کننده است. اگر نیم ساعت قبل از تمرین، یک فنجان قهوه ترجیحا قهوه اسپرسو بنوشید، شاهد انرژی بیشتر خود خواهید بود.

همچنین نوشیدن قهوه بعد از تمرین هم می‌تواند درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد و برای ریکاوری هم موثر است. بنابراین اگر ورزشکار هستید مثلا بدنسازی یا فیتنس کار می‌کنید می‌توانید نیم ساعت قبل از تمرین و حداکثر یک ساعت بعد تمرین خود، قهوه بنوشید.

این نکته را هم یادتان باشد که حتما قهوه تلخ و بدون شکر یا خامه بنوشید زیرا اضافه کردن مقدار زیادی شکر، خامه و شیر نه ‌تنها اثر چربی ‌سوزی قهوه را از بین می‌برد، بلکه باعث افزایش قند و چربی خون هم می‌شود.

آخرین زمان‌ نوشیدن قهوه

به توصیه متخصصان تغذیه، بهتر است تا 6 ساعت قبل از خواب کافئین مصرف نشود زیرا کافئین بر کیفیت خواب تاثیر منفی دارد و اگر هم باعث بیخوابی شما نشود، احتمالا خواب نامنظمی خواهید داشت.

بهترین زمان مصرف قهوه برای لاغری

اگر می‌خواهید قهوه را برای لاغری بخورید، انتخاب درستی کرده اید البته به شرطی که تحرک کافی داشته باشید. نوشیدن روزی 2 تا 3 فنجان قهوه در کنار فعالیت های بدنی و رعایت رژیم غذایی سالم، در چند هفته آینده به کاهش وزن شما منجر می‌شود. این نوشیدنی می‌تواند با بالا بردن انرژی، شما را برای فعالیت بیشتر و در پی آن کالری سوزی، کمک کند اما توجه کنید که زیاده روی هم خوب نیست و می‌تواند باعث مشکلات معده، گوارشی و بیخوابی شما شود.

بهترین ساعت مصرف قهوه -

مقدار مجاز مصرف روزانه قهوه

هر فردی که بیماری ندارد و سالم است روزانه می‌تواند حداکثر 400 میلی گرم کافئین مصرف کند که این مقدار برابر با حدود 4 فنجان قهوه است. همچنین خانم های باردار و شیرده نباید روزانه بیشتر از 300 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند زیرا ممکن است برای خود و نوزادشان خطرناک باشد.

کافئین فقط در قهوه نیست و نوشیدنی هایی مثل چای، نوشابه، نوشیدنی انرژی زا و خوراکی هایی مثل شکلات تلخ نیز کافئین دارند. بنابراین منظو از 400 میلی گرم کافئین، میزان کافئین تمام این موارد است که ممکن است در یک روز مصرف کنید.

سوالات شما

  • آیا نوشیدن ناشتا قهوه ضرر دارد ؟

بله نوشیدن ناشتا قهوه ممکن است باعث مشکلاتی مثل ورم معده، سوزش سردل و … شود.

  • چند ساعت قبل از خواب نباید قهوه بخوریم ؟

توصیه می‌شود ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

  • آیا برای لاغری می‌توانیم قهوه مصرف کنیم ؟

بله قهوه می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز شما شود و اگر می‌خواهید برای لاغری خود این نوشیدنی را مصرف کنید باید به اندازه کافی تحرک داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *