قهوه ترک, قهوه

طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک

شما قهوه ترک را چگونه درست می کنید؟ قهوه ترک طرز تهیه ساده ای دارد ولی اگر بعضی نکات را برای آماده سازی این مدل قهوه رعایت کنید، قهوه شما خوشمزه تر و دلچسب تر از همیشه می شود. شوکواستار در این صفحه می خواهد به شما همراهان، طرز تهیه قهوه ترک را آموزش دهد. با مطالعه این مطلب یاد خواهید گرفت که چگونه قهوه ترک را غلیظ و خوش طعم درست کنید. همچنین با دستور تهیه قهوه ترک با شیر هم آشنا می شوید.

قهوه ترک چیست ؟

پیش از هر آموزشی اگر بخواهیم تعریفی از قهوه ترک داشته باشیم، باید بگوییم قهوه ترک یک نوع روش دم آوری قهوه است نه یک نوشیدنی جدا. برای تهیه قهوه ترک، از ریز ترین پودر قهوه استفاده می شود و دستگاهی که مورد نیاز است، قهوه جوش ترک یا جذوه است.

تفاوتی که قهوه دم آوری شده به روش ترک با سایر قهوه ها دارد در این است که غلظت بیشتری دارد البته بعضی ها این غلظت را دوست ندارند و ترجیح می دهند قهوه رقیق تری بنوشند اما اگر بخواهید قهوه ترک را با همان اصالت خودش درست کنید، باید با کمک گرفتن از جذوه، قهوه غلیظ آماده کنید.

دستگاه مورد نیاز برای تهیه قهوه ترک

شاید بپرسید کدام مدل دستگاه برای قهوه ترک مناسب است که همانطور که بالاتر اشاره کردیم، برای تهیه قهوه ترک باید از جذوه استفاده کرد. جذوه همان قهوه جوش خودمان است، گلوی باریکی دارد و کف آن پهن است. این مدل طراحی قهوه جوش به کیفیت نهایی و ایده آل قهوه ترک دم شده کمک می کند.

طرز تهیه قهوه ترک

برای درست کردن قهوه ترک استفاده از شیرجوش توصیه نمی شود زیرا شیرجوش گردن پهنی دارد که باعث می شود وقتی قهوه در اثر حرارت بالا می آید، به دام نیفتد و غلظت نگیرد در صورتی که با استفاده از جذوه، قهوه با بالا آمدن به بالای جذوه به دلیل آنکه این قسمت باریک است، به حصار می افتد و فشرده می شود. نتیجه این امر، آماده شدن قهوه ای با لایه فومی غلظت مناسب است.

پس اگر از شیر جوش برای تهیه قهوه ترک استفاده می کنید، یکی از دلایلی که قهوه شما خامه یا کف زیادی ندارد به این دلیل است که دستگاه شما مناسب نیست.

ضمن اینکه قهوه جوش یا همان جذوه از جنس مس ساخته می شود البته جنس های استیلی و برنجی هم دارد ولی معمول آن مسی است در حالی که جنس شیرجوش معمولا از آلومینیوم یا چدن است که این جنس ها برای تهیه قهوه ترک مناسب نیستند.

پودر قهوه مناسب برای تهیه قهوه ترک

نکته دومی که برای تهیه قهوه ترک اهمیت دارد، انتخاب پودر قهوه مناسب است. بهتر است پودر قهوه ترک را آماده بخرید زیرا این مدل قهوه با دستگاه های مخصوص آسیاب می شود تا بافت بسیار ریز و نرمی پیدا کند ولی اگر خودتان بخواهید دانه قهوه را آسیاب نمایید، شاید نتوانید به آن حدی که لازم است، قهوه را ریز کنید.

قهوه ترک اصیل از دانه های عربیکا تهیه می شود که برای آفریقای جنوبی است اما بعضی ها به دلخواه از درصدی قهوه روبوستا هم استفاده می کنند ولی قهوه ترک در اصل، ترکیب صد در صد عربیکا دارد.

پس در مجموع، اگر خودتان دانه قهوه خریداری می کنید و می خواهید خودتان آسیاب کنید، باید به مرغوبیت و تازه رست بودن دانه های آن توجه داشته باشید و اگر در آسیاب کردن قهوه مهارتی ندارید و یا دستگاه آسیابتان مناسب نیست، بهتر است قهوه آسیاب شده بخرید. درجه رست ایده آل برای قهوه ترک نیز لایت می باشد.

همچنین اگر می خواهید قهوه ترک شما کافئین بالاتری داشته باشد و خامه بیشتری تشکیل دهد، باید درصد روبوستا قهوه ای که می خرید بیشتر باشد.

آموزش طرز تهیه قهوه ترک

پس از خرید دستگاه قهوه جوش جذوه و خرید یا تهیه قهوه آسیاب شده مناسب، می توانید آماده سازی قهوه ترک را به ترتیب مراحل زیر آغاز کنید :

طرز تهیه قهوه ترک

مرحله اول طرز تهیه قهوه ترک

در مرحله اول تهیه قهوه ترک باید میزان آب مورد نیاز را مشخص کنید. به ازای هر یک فنجان قهوه ای که می خواهید درست کنید، یک فنجان آب درون جذوه بریزید. حتما هم باید از آب سرد استفاده کنید زیرا با طولانی شدن مدت زمان دم کشیدن قهوه، طعم آن بهتر می شود و عصاره بیشتری از قهوه گرفته می شود.

برای پر کردن جذوه از آب سرد توجه داشته باشید که بیش از حد پر نکنید زیرا طی جوش آمدن قهوه، ممکن است سرزیر شود و اجاق گازتان را کثیف کند. پس برای جلوگیری از این مشکل، مقداری فضا برای کف قهوه در داخل جذوه در نظر بگیرید.

مرحله دوم طرز تهیه قهوه ترک

در مرحله دوم باید قهوه را داخل آب سرد بریزید. برای هر یک نفر یا هر یک فنجان آب، 1 قاشق چایخوری قهوه کافی است ولی اگر می خواهید قهوه تان غلیظ تر شود، این مقدار را به 2 قاشق چایخوری بیشتر کنید.

طرز تهیه قهوه ترک

میزان قهوه مورد نیاز را باید خودتان تعیین کنید به همین خاطر توصیه می کنیم قهوه را کم کم داخل آب بریزید و اگر پس از هم زدن بازهم رقیق بود، مقدار قهوه را بیشتر کنید تا به حد دلخواهتان برسد.

مرحله سوم طرز تهیه قهوه ترک

مرحله سوم تهیه قهوه ترک، شیرین کردن آن است البته اگر می خواهید قهوه تلخ باشد، این مرحله را می توانید حذف کنید. برای شیرین کردن قهوه بهتر است به جای شکر از قند استفاده کنید زیرا طعم بهتری می دهد. برای هر فنجان قهوه، یک حبه قند کافیست.

مرحله چهارم طرز تهیه قهوه ترک

بعد از اضافه کردن پودر قهوه و شکر به آب، مخلوط را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که قهوه گرد شده داخل آب وجود نداشته باشد.

طرز تهیه قهوه ترک

مرحله پنجم طرز تهیه قهوه ترک

قهوه جوش را روی شعله ملایم بگذارید و 4 تا 5 دقیقه صبر کنید. به مرور که قهوه داغ می شود، کف آن شروع به بلا آمدن می کند در این لحظه و قبل از اینکه قهوه قل بخورد، آن را از روی شعله بردارید تا کف آن فروکش کند. بعد از 10 ثانیه، مجددا قهوه جوش را روی شعله قرار دهید و صبر کنید تا کف آن دوباره به دهانه ظرف برسد.

طرز تهیه قهوه ترک

برای قوام قهوه، این فرایند را دو تا سه بار انجام دهید و می توانید در یکی از مراحل، کف قهوه را داخل فنجان بریزید و دوباره آن را روی شعله قرار دهید و پس از اینکه دم کشید، قهوه را روی کف داخل فنجان بریزید.

طرز تهیه قهوه ترک با شیر

قهوه ترک را می توانید با شیر هم درست کنید فقط کافیست به جای آب، شیر را داخل جذوه بریزید و همراه با پودر قهوه، روی حرارت بگذارید. شیری که استفاده می کنید حتما باید سرد باشد و برای هر یک نفر نیاز به یک فنجان شیر می باشد.

طرز تهیه قهوه ترک

از نظر مراحل آماده سازی هم تفاوتی با قهوه ترک تهیه شده با آب ندارد و برای کف بیشتر باید جذوه را چند بار از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه قهوه ترک روی شن

تهیه قهوه ترک روی شن جدیدا باب شده است مخصوصا اهالی کشورهای غرب دریای سیاه از این روش برای تهیه قهوه ترک استفاده می کنند. برای آماده سازی قهوه ترک روی شن نیاز به شنی است که کیفیت مناسب داشته باشد و در کشورهایی که گفته شد به دلیل آنکه شن خوب در دسترس است، دم کردن قهوه روی شن به نسبت شعله، کیفیت بهتری دارد.

طرز تهیه قهوه ترک

در تهیه قهوه ترک به کمک شن، حرارت کاملا یکنواختی به جذوه وارد می شود و به همین خاطر دم آوری قهوه بهتر انجام می شود و کیفیت آن نیز بیشتر است.

علت کف نکردن قهوه ترک

قهوه ترک به کف زیادش معروف است و اگر قهوه شما کف نمی کند، حتما یکجای کار را به درستی انجام نمی دهید. مهم ترین علتی که باعث کف نکردن قهوه می شود این است که آن را روی حرارت مدام هم می زنید در حالی که نباید اینکار را کنید و پس از قرار دادن قهوه جوش روی حرارت، باید منتظر بمانید تا کف آن تشکیل شود.

ضمن اینکه حرارت باید کم باشد تا قهوه به جوش نیاید زیرا جوشیدن باعث می شود قهوه ای بدون لایه فومی، با بوی سوختگی و با طعم بد داشته باشید.

نحوه سرو قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک

  • برای سرو قهوه ترک به یاد داشته باشید که همیشه در کنار فنجان های قهوه، یک فنجان کوچک آب هم قرار دهید زیرا طعم قهوه باعث گس شدن مزه دهان می شود که آب می تواند این مزه را از بین ببرد.
  • بعد از ریختن قهوه در فنجان چند ثانیه صبر کنید تا ذرات و لرد آن ته نشین شود.
  • ته قهوه فنجان را بهتر است ننوشید.
  • نوشیدن بیشتر از دو فنجان قهوه ترک در روز توصیه نمی شود زیرا قهوه سنگینی است و می تواند عوارضی به همراه داشته باشد.
  • شیرینی های باقلوایی می توانند طعم قهوه ترک را لذت بخش تر کنند.
  • سایز استاندارد فنجان قهوه، 80 الی 100 سی سی حجم دارد.

تفاوت طرز تهیه قهوه ترک با اسپرسو

در بحث تفاوت طرز تهیه قهوه ترک با اسپرسو، باید بدانید که سنتی ترین روش دم کردن قهوه همان روش ترک است که در این مطلب آموزش آن را دادیم. قهوه ترک از نظر طرز تهیه با اسپرسو کاملا متفاوت است به طوری که برای درست کردن قهوه ترک از جذوه استفاده می شود ولی تهیه اسپرسو نیاز به دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات دارد.

ضمن اینکه با دستگاه اسپرسوساز در واقع پودر قهوه فشرده شده عصاره گیری می شود ولی قهوه ترک روی گاز یا شن دم می کشد.

تفاوت دیگر تهیه قهوه ترک و اسپرسو، در نوع آسیاب دانه های آنهاست. دانه های قهوه ترک بسیار نرم آسیاب می شوند و ریز ترین نوع پودر قهوه هستند اما میزان آسیاب بهترین برندهای قهوه اسپرسو کمی درشت تر است تا بتوان از آن عصاره گرفت.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب آموزشی که درباره طرز تهیه قهوه ترک بود، اطلاعات مفیدی را به شما ارائه کرده باشد و بتوانید برای خود و خانواده قهوه ترک درست کرده و لحظات خوشی را در کنار هم سپری کنید.

شما می توانید از فروشگاه ما بهترین برندهای قهوه ترک را سفارش دهید تا برایتان ارسال کنیم. همچنین اگر به دنبال فروشگاه برای خرید جذوه میگردید، می توانید از شوکواستار تهیه کنید.

سوالات متداول

  • طرز تهیه قهوه ترک چگونه است ؟

مرحله به مرحله تهیه قهوه ترک را در این مطلب آموزش دادیم.

  • آیا قهوه ترک را می توانیم با شیر درست کنیم ؟

بله برای تهیه قهوه ترک می توانید به جای آب سرد، از شیر سرد استفاده کنید.

  • آیا از موکاپات میتوان برای تهیه قهوه ترک استفاده کرد ؟

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات است و برای تهیه قهوه ترک باید از جذوه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *