قهوه

مصرف قهوه برای کودکان مفید است یا مضر

مصرف قهوه برای کودکان مفید هست یا مضر

ما در این مطلب می‎خواهیم بررسی کنیم که مصرف قهوه برای کودکان مفید است یا مضر؟ اگر فرزند شما هم علاقه زیادی به نوشیدن قهوه دارد، در ادامه همراه ما باشید تا به پاسخ سوال خود برسید.

قهوه، نوشیدنی محبوب ما ایرانی ها با طعم تلخ و دلچسبی که دارد حتی برای کودکان هم جذاب است و این موضوع باعث نگرانی بسیاری از والدین شده است. همانطور که می دانید قهوه مقادیر فراوانی کافئین دارد و به خاطر وجود همین ماده در قهوه است که با هر بار نوشیدن آن، پر انرژی و سرحال می‌شویم طوری باعث بی خوابی ما نیز می‌شود.

کافئین اگر بیش از اندازه در بدن وجود داشته باشد، باعث مشکلاتی می‌شود که ساده ترین آن بی خوابی های شبانه و اختلالات خواب است. این مشکلات می‌تواند برای کودک اذیت کننده باشد به همین دلیل بهتر است در نوشیدن قهوه زیاده روی نکند.

آیا مصرف قهوه برای کودکان مضر است؟

در بررسی پاسخ این سوال که آیا مصرف قهوه برای کودکان مفید است یا مضر باید بدانید که نوشیدن زیاده از اندازه قهوه برای کودکان با سن کمتر از 12 سال توصیه نمی‌شود زیرا دارای مقادیر بالایی کافئین می‌باشد و کافئین باعث بیشتر شدن فعالیت های کودک می‌شود. ضمن اینکه مصرف قهوه در کودکان عوارضی همچون مشکلات خواب را به همراه دارد.

البته کافئین فقط در قهوه موجود نیست و بسیاری از نوشیدنی های دیگری که کودکان هم مصرف می‌کنند مثل چای، نوشابه و شکلات هم دارای کافئین هستند. در کل توصیه می‌شود که مصرف این مواد در کودکان به حداقل برسد و زیاده روی نشود.

مصرف قهوه برای کودکان مفید است یا مضر

میزان مجاز مصرف قهوه در کودکان

پزشکان کانادایی تحقیقاتی برای مقدار مجاز مصرف روزانه کافئین انجام داده اند که طبق نتایج این تحقیقات، کودکان با سن 4 تا 6 سال می‌توانند در روز به مقدار 45 میلی گرم کافئین مصرف کنند. این میزان برای کودکان 7 تا 9 سال حدود 62 میلی گرم است و برای کودکان 10 تا 12 سال نیز 85 میلی گرم است. همچنین نوجوانان با سن بیشتر از 12 سال می‌توانند در روز تا 100 میلی گرم مصرف کافئین داشته باشند.

عوارض مصرف قهوه در کودکان

کودکان به دلیل آنکه توده بدنی کمتری دارند، بدن آنها در پردازش مقدار زیادی کافئین مهارت ندارد و مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های دارای قهوه می‌تواند مضراتی را برای بدن کودکان در پی داشته باشد از جمله آنکه :

  • بی خوابی

کودکان در سن کمتر از 12 سال نیاز به 11 ساعت خواب شبانه روزی دارند و ساعت خواب سالم نوجوانان هم 9 تا 10 ساعت است. زیاده روی در نوشیدن قهوه که یک محرک است، می‌تواند خواب کودک را به هم بزند. کافئین به مدت 8 ساعت در بدن باقی می‌ماند و با گذشت زمان اثرگذاری آن در بدن کمتر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود کودکانی که قهوه می‌نوشند، 8 ساعت قبل از خواب بنوشند تا دچار مشکل بی خوابی نشوند.

  • آسیب رسیدن به استخوان ها

قهوه یک نوشیدنی ادرار آور است یعنی مصرف آن باعث افزایش ادرار می‌شود. افزایش ادرار نیز برابر است با کم آبی بدن کودک و باعث از دست رفتن کلسیم بدن نیز می‌شود. در نتیجه و در پی کمبود کلسیم در بدن، مشکلاتی مثل پوکی استخوان و آسیب رسیدن به استخوان ها اتفاق می‌افتد. جالب است بدانید که به ازای هر 100 میلی گرم قهوه ای که در بدن هضم می‌شود، 6 میلی گرم کلسیم از بدن می‌رود مخصوصا کودکان که در سنین رشد هستند و نیاز بیشتری به کلسیم دارند.

  • بیش فعالی

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش سطح انرژی بدن و بیش فعالی می‌شود. بدن به اندازه ای نیاز به انرژی دارد که به فعالیت های روزانه خود رسیدگی کند اما انرژی قهوه برای کودکان باعث کاهش تمرکز، بی قراری و بیش فعالی می‌شود.

  • پوسیدگی دندان ها

خاصیت قهوه اسیدی است و می‌تواند باعث آسیب رساندن به دندان ها و ضعیف شدن مینای دندان ها شود.

  • کاهش اشتها

از عوارض مصرف قهوه در کودکان، کمتر شدن اشتها است و در لاغری موثر است. کودکان به دلیل سن رشد خود نیاز به مواد غذایی سالم دارند و نوشیدن زیاده از حد قهوه باعث می‌شود که اشتهای کودک کم شود و کمتر غذا بخورد.

  • آسیب به دستگاه گوارش

مصرف بیش از حد قهوه بر روی دستگاه گوارش کودکان نیز تاثیر منفی می‌گذارد. ناراحتی معده، اسهال و استفراغ از عوارض شایع زیاده روی در نوشیدن قهوه توسط کودکان است. علاوه بر این ممکن است منجر به تپش قلب، افزایش فشار خون، رفتارهای عصبی و سر درد شود.

مصرف قهوه برای کودکان مفید است یا مضر

نحوه کاهش مصرف قهوه در کودکان

اگر کودک شما هم علاقه زیادی به نوشیدن قهوه دارد می‌توانید با چند راهکار ساده مصرف قهوه او را کمتر کنید. اولین روش پیشنهادی، جایگزین کردن قهوه های بدون کافئین است. قهوه بدون کافئین همان عطر و طعم قهوه معمولی را دارد با این تفاوت که طی یکسری فرایند های سالم، میزان کافئین آن 20 برابر کمتر شده است. هر فنجان قهوه بدون کافئین حدود 3 تا 7 میلی گرم کافئین دارد که در مقایسه با میزان کافئین 70 تا 140 میلی گرمی قهوه معمولی، مقدار ناچیزی است.

روش دوم برای ترک قهوه در کودکان، مصرف مشتقات قهوه است. نوشیدنی هایی مثل کاپوچینو میزان کافئین کمتری دارند و سبک تر هستند. هات چاکلت هم انتخاب خوشمزه ای برای جایگزین کردن قهوه است و احتمالا کودک شما طعم این نوشیدنی را دوست داشته باشد.

به جزء این دو مورد، توصیه می‌شود برای شیرین کردن قهوه کودک خود از شکر استفاده نکنید زیرا همانطور که می‌دانید شکر باعث پوسیدگی دندان ها شده و مشکلاتی مثل چاقی و افزایش وزن را به همراه دارد.

مصرف قهوه برای کودکان مفید هست یا مضر

سوالات شما

  • مصرف قهوه برای کودکان مفیداست یا مضر؟

کودکان اگر در مصرف قهوه زیاده روی نکنند، می‌توانند از فواید آن بهره مند شوند.

  • مضرات مصرف بیش از اندازه قهوه در کودکان چیست؟

اختلالات خواب و بی خوابی، بی قراری، گاهی سر درد و … از عوارض شایع مصرف زیاد قهوه در کودکان است.

  • چگونه مصرف قهوه در کودکان را کنترل و محدود کنیم؟

می‌توانید با روش هایی که در این مطلب توضیح داده شد، کودک خود را در نوشیدن زیاده از حد قهوه کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *