قهوه

انواع مدل های رست قهوه

انواع مدل های رست قهوه

انواع مدل های رست قهوه

اگر طرفدار نوشیدنی قهوه باشید، قطعا تا به امروز بارها نام رست قهوه به گوشتان خورده است. اصطلاح رست کردن قهوه یکی از اصطلاحات رایجی است که افراد به هنگام کار در حوزه قهوه از آن استفاده می‌کنند. شاید شما فکر کنید که قهوه تنها به آسیاب شدن و ترکیب با مواد دیگر بسنده می‌کند اما باید گفت که در پشت صحنه فعل انفعلات بسیاری بر روی قهوه به وجود می‌آید که باعث لذیذ شدن این دانه بی‌نظیر می‌شود. در این مطلب همراه شوکواستار باشید تا به صورت اختصاصی به انواع مدل های رست قهوه یا Types of coffee roasts بپردازیم.

انواع مدل های رست قهوه

 

 

رست قهوه به چه معناست؟

رست قهوه به معنای برشته کردن قهوه است. برشته کردن قهوه فرآیند گرم کردن دانه‌ای گیلاس مانند قهوه برای افزایش عطر و طعم و در نهایت افزایش حلالیت آن در حل شونده‌ها است. حال اگر برای شما سوال پیش می‌آید که چرا افرادی که در حوزه قهوه فعالیت می‌کنند مدام در مورد حلالیت صحبت می کنند، باید به شما بگوییم که زیرا عنصر ضروری دم کردن قهوه در واقع حلالیت آن در بخار و آب است. میزان حلالیت ترکیبات در قهوه، کلید دستیابی به استخراج مناسب از طریق دما، زمان و اندازه آسیاب است. Types of coffee roasts یا همان انواع مدل های رست قهوه باعث می‌شود تا مقدار حلالیت در قهوه تغییر کند. در ادامه با شوکواستار همراه باشید تا به انواع مدل های رست قهوه بپردازیم.

انواع مدل های رست قهوه کدام است؟ what is types of coffee roasts

در زمینه رست قهوه روش‌های مختلفی وجود دارد که در این قسمت از مطلب شوکواستار قصد دارد شما را با این مدل‌ها آشنا کند. هم‌چنین در کنار معرفی انواع مدل های رست قهوه ( Types of coffee roasts ) به توضیح آن‌ها به همراه تصویر می‌پردازیم.

انواع رست قهوه

  1. رست سبک قهوه

رست‌های سبک در کمترین زمان برشته می‌شوند. دانه‌های قهوه کم بو داده شده معمولا درست پس از اولین ترک، به دمای داخلی 356 درجه فارنهایت تا 401 درجه فارنهایت می‌رسند. روی این دانه‌ها روغن وجود ندارد زیرا در دمای کافی و بالا برشته نشده‌اند. هرچه یک دانه طولانی‌تر برشته شود، حرارت بیشتر کافئین و اسیدیته آن را خارج می‌کند. این بدان معناست که رست‌های سبک دارای بیشترین کافئین (از نظر حجم) و اسیدیته هستند. رست‌های سبک می‌توانند مشخصات طعم متفاوتی داشته باشند زیرا فرآیند برشته شدن کوتاه شده از ایجاد برخی تغییرات شیمیایی در داخل دانه جلوگیری می‌کند. طعم منشا دانه در برشته‌های سبک بیشتر قابل تشخیص است، زیرا طعم‌های حاصل از فرآیند برشته کردن اغلب برجسته نیستند. اسیدیته در رست‌های سبک اغلب با رنگ مرکباتی یا لیمویی همراه است که برخی افراد آن را برای کام خوشایند می‌دانند.

  1. رست متوسط

قهوه برشته شده متوسط به دمای داخلی 410 درجه فارنهایت تا 428 درجه فارنهایت می‌رسد. این بعد از ترک اول و درست قبل از رخ دادن ترک دوم است. بدنه آنها کمی بیشتر از رست سبک تیره است و اسیدیته کمتری دارند. دانه‌های برشته‌ متوسط همان چیزی است که یک مصرف کننده قهوه معمولی به آن عادت دارد. این رست‌ها طعم‌های متعادلی را به قهوه می‌دهند. اسیدیته و بدن یک دانه قهوه که توسط رست متوسط برشته شده است می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولا در در حد وسط است. برخی از نمونه‌های رست متوسط عبارتند از مخلوط خانگی، قهوه مخصوص به صبحانه و قهوه‌های آمریکایی. رست متوسط یکی از انواع مدل های رست قهوه (types of coffee roasts ) که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

 

  1. رست متوسطه قهوه تلخ یا dark coffee

یکی دیگر از انواع رست قهوه (types of coffee roasts ) رست متوسط قهوه تلخ است. دانه‌های قهوه بو داده شده تا رنگ تیره متوسط به دمای داخلی 437 تا 446 درجه فارنهایت می‌رسند. این در طول یا درست بعد از ترک دوم است. این رست نیز شروع به نشان دادن روغن روی سطح دانه قهوه می‌کند زیرا دما به اندازه کافی بالا است. این نوع رست‌ها طعم غنی‌تر، کامل‌تر، بدنه تیره تر و اسیدیته کمتری را به دانه قهوه می‌دهند. روست وین و رست فول سیتی نمونه‌هایی از ترکیب قهوه بو داده متوسط تلخ هستند. معمولا از قهوه‌‌ای که با استفاده از این مدل رست برشته شده است نوشیدنی اسپرسو تهیه می‌شود.

 

  1. رست قهوه تلخ یا dark coffe

آخرین مدل رست قهوه (types of coffee roasts ) رست کامل قهوه تلخ یا دارک کافی است. دمای برشته کردن برای نوع رست بین 464 درجه فارنهایت تا 482 درجه فارنهایت است. روغن‌های قابل رویت روی دانه‌های قهوه در این نوع رست وجود دارد. معمولا نمی‌توانید طعم اصلی را در یک رست قهوه تلخ بچشید، فقط تاثیری که فرآیند برشته کردن روی آن نوع دانه قهوه دارد قابل حس شدن است.

رست‌های دارک کافی باعث می‌شود تا طعم دانه‌های اصلی قهوه قبل از حلالیت با مواد دیگر شیرین‌تر از دیگر دانه‌های قهوه باشد زیرا قندهای موجود در دانه‌های قهوه، زمان کاراملی شدن را طی می‌کنند. طولانی‌تر بودن فرآیند برشته کردن به آن کمک می‌کند تا طعمی غنی‌تر و کامل‌تری ایجاد کند، که اغلب منجر به داشتن روکش کره‌ای می‌شود. آنها هم‌چنین کمترین اسیدیته را در بین تمام رست‌های قهوه دارند. رست‌های دارک کمترین مقدار کافئین را دارند زیرا طولانی ترین زمان برشته شدن را دارا هستند. رست فرانسوی تیره‌ترین رست در نظر گرفته می‌شود و طعم دودی مشخصی دارد. اگر دانه‌های قهوه بیشتر از رست فرانسوی (۴۸۲ درجه فارنهایت) برشته شوند، روغن‌ها و قندهای موجود در دانه‌ها می‌سوزند. رست‌های دارک معمولا نام‌های اروپایی دارند، زیرا رست‌های تیره در اروپا مانند رست ایتالیایی در تمامی جهان محبوبیت دارند.

انواع رست قهوه

 

 

فرآیند انواع مدل های رست قهوه types of coffee roasts دقیقا چه کاری بر روی دانه قهوه انجام می دهند؟

دانه قهوه در واقع دانه درون گیلاس قهوه است. دانه‌های قهوه قبل از برشته شدن سبز هستند و تقریبا هیچ عطری ندارند، به جز بوی خاک و بوی گیاه قهوه. فرآیند رست چیزی است که دانه‌های قهوه را به فنجان قهوه خوشمزه‌ای که می‌نوشید تبدیل می‌کند. در فرآیند برشته کردن دانه‌های قهوه یا همان رست قهوه، دانه برشته می‌شود، رنگ آن‌ها تیره شده و طعم شکلاتی و کاراملی به آن‌ها می‌دهد. در دماهای بالاتر، روغن روی سطح دانه ظاهر می‌شود. در دمای 401 درجه فارنهایت، دانه‌ها برای اولین بار ترک می‌خورند و شروع به انبساط می‌کنند. در حدود 437 درجه فارنهایت، آنها برای بار دوم ترک می‌خورند. دانه‌های قهوه با کیفیت بالا هرگز بالاتر از 482 درجه فارنهایت برشته نمی‌شوند. فراتر از این دما، آنها شروع به نازک شدن می‌کنند و دانه قهوه عملا طعم سوختگی به خود می‌گیرد. در این صورت زمانی که در حال نوشیدن قهوه‌‌ای هستید که از دانه سوخته به دست آمده است، این گونه است که در حال نوشیدن ماده‌ای هستید که طعم ذغال به خود گرفته است.

نام‌ها و توصیف‌های روست در صنعت قهوه جهانی نیستند و رست کردن بخشی از هنر و بخشی علم است. همه این تغییرات می‌تواند انتخاب رست مناسب دانه قهوه را کمی دشوار کند. با این حال، شما باید بتوانید سطح برشته شدن را از روی رنگ دانه و طعم آن به عنوان یک باریستا حرفه‌ای تشخیص دهید.

انواع مدل های رست قهوه

آیا می توان در خانه به رست کردن قهوه پرداخت؟

اکثر مردم قهوه را از قبل به صورت رست شده می‌خرند، اما اگر تازه‌ترین و خوش طعم ترین دانه‌ها را می‌خواهید، ممکن است بخواهید خود وظیفه برشته کردن قهوه را بر عهده بگیرید. قبل از برشته کردن، دانه‌های قهوه سبز و پوسته‌دار هستند. دمای بالای مورد استفاده برای تفت دادن دانه باعث ایجاد تغییرات شیمیایی می‌شود تا عطر و طعم مورد علاقه شما را نشان دهد. پیدا کردن یک روستر قهوه خوب می تواند دلهره آور باشد، اما نگران نباشید! شوکواستار اینجاست تا شما را جهت داشتن یک دستگاه رست قهوه خود راهنمایی کند.

  • دستگاه رست قهوه خانگی KALDI WIDE

دستگاه برشته کننده قهوه خانگی کالدی (300 گرم) دارای موتوری است که دانه‌های قهوه شما را در حین گرم شدن روی یک مشعل گاز خارجی در حال چرخش نگه می‌دارد. این دستگاه رست خانگی با تمام وسایلی که نیاز دارید ارائه می‌شود. جعبه این محصول شامل بدنه روستر، به همراه دماسنج، قیف، پروب، میله، نگهدارنده کاه و آداپتور ولت است.

  • دستگاه روستر قهوه FreshRoast SR500

روستر اتوماتیک دانه قهوه FreshRoast SR500 بهترین روستر موجود در قبال پول شماست. چهار گرم از دانه‌های قهوه سبز را در خود جای می دهد و حدود 3 ½ گرم دانه‌های برشته شده تولید می‌کند. عنصر گرمایش الکتریکی آن را بی‌صدا و استفاده آسان می‌کند. این روستر دارای یک تایمر پیش فرض است که برای شش دقیقه تنظیم شده است و نمی‌توان آن را برای زمان‌های برشته طولانی تر برنامه ریزی کرد. هر زمان که می‌خواهید از آن استفاده کنید، باید به صورت دستی زمان اضافه کنید. انجام این کار سخت نیست و بسیار خوش آیند است. البته ناگفته نماند که بزرگترین مشکل این روستر این است که فن آنقدر قوی نیست که بتواند دانه‌های متراکم و سبز قهوه را به اطراف جابجا کند. باید آنها را به صورت دستی هم بزنید تا زمانی که دانه‌ها به اندازه کافی خشک شوند و آزادانه حرکت کنند.

  • روستر دانه قهوه خانگی JIAWANSHUN

دستگاه برشته کننده دانه قهوه خانگی JIAWANSHUN دارای کنترل‌های درجه حرارت، به راحتی قابل تنظیم است که به طور خودکار دمای برشته کردن را ثابت نگه می‌دارد. شایان ذکر است که این روستر دما را فقط بر حسب سانتیگراد اندازه گیری می‌کند. اگر به اندازه گیری فارنهایت عادت دارید، باید تنظیمات صحیح را مشخص کنید. دانه‌های قهوه با فوران کردن روغن تمایل به دود شدن دارند و همین موضوع به دانه‌های شما طعم منحصر به فردی می‌دهد. این دستگاه هیچ نوع فنی ندارد، بنابراین مطمئن شوید که آن را در مکانی استفاده کنید که دارای تهویه مناسب باشد. حتی با وجود روغن‌های تولید شده در هنگام برشته کردن، تمیز کردن این مدل بسیار سریع و آسان است.

تفاوت بین قهوه رست شده و قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری، به طور کلی، طعمی مشابه دارد، صرف نظر از اینکه کدام نوع را انتخاب می‌کنید. به عنوان مثال، در حالی که هنوز هم مهم است که قهوه دارک یا سبک روست شود، بیشتر قهوه‌های فوری تلخ تر از قهوه‌های رست شده متوسط هستند. هم‌چنین فرآیند دم کردن یکسانی را نسبت به دیگر قهوه‌ها طی نمی‌کند. قهوه فوری، در مقایسه، ظرفیت بسیار بالاتری برای اسیدیته دلپذیر، طیف وسیع تری از بدن و ترکیبات طعم دهنده بیشتری دارند. به یک معنا، این تفاوت بین شکلات تیره و شیری است، یکی دارای تعداد تقریبا بی پایانی از طعم ها است، دیگری برخی از آن طعم‌ها را حفظ می‌کند اما با تغییرات مختلف. با این حال، هر دو از مواد ضروری یکسانی می‌آیند.

بهتر است قهوه رست شده تهیه کنیم یا قهوه فوری؟

شاید برای شما این سوال پیش آید که قهوه رست شده بهتر است یا قهوه فوری. اگر تا به این قسمت با شوکواستار همراه بودید، قطعا در عنوان‌های قبلی انواع مدل رست قهوه types of coffee roasts را مشاهده کردید. با این موارد می‌توان نتیجه گرفت که قهوه رست شده برای تهیه یک فنجان قهوه به دستگاه قهوه ساز و یا یک موکاپات احتیاج دارد اما قهوه فوری قابلیت حلالیت کامل در آب جوش را دارد و نیازی به دم کشیدن و یا دستگاه قهوه ساز نیست. پس برای افرادی که وقت زیادی برای تهیه قهوه ندارند، قهوه فوری توصیه می‌شود اما زیادی روی در استفاده از قهوه فوری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا این قهوه‌ها معمولا به دلیل قابلیت حلالیت در دمای بالای رست می‌شوند و برخی از آن‌ها می‌سوزند. به همین دلیل استفاده بیش از حد از قهوه سوخته می‌تواند مشکلات بسیاری را برای معده شما به وجود آورد. برای دسته افرادی که وقت کافی برای تهیه قهوه را دارند توصیه می‌شود از قهوه رست شده استفاده کنند.

 

سخن آخر

انواع مدل های رست قهوه به ما نشان می‌دهد که در پشت صحنه یک فنجان قهوه چه مواردی نهفته است. شما می‌توانید خود با استفاده از دستگاه‌های رست قهوه خانگی اقدام به انجام این کار کنید و یک قهوه باکیفیت را برای اعضای خانواده خود به ارمغان آورید. شوکواستار هم‌چنین انواع قهوه رست شده را با قیمتی بسیار عالی برای دسته افرادی که قصد به خریداری کردن قهوه رست شده دارند عرضه می‌کند. می‌توانید با بهترین قیمت این محصول را توسط شوکواستار خریداری کرده و یک فنجان قهوه بسیار خوش طعم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *