قهوه, قهوه ترک

قهوه ترک Turkish coffee

قهوه ترک

قهوه ترک که اصالت را با اسم خود می آورد را شاید بهتر باشد یک روش سنتی درست کردن قهوه بدانیم تا یک نوشیدنی قهوه! قهوه ترک در واقع جد قهوه های دمی است و قدمتی دیرینه دارد. این مدل قهوه از نظر طرز تهیه و دستگاه مورد استفاده برای تهیه آن و همچنین از نظر میزان کافئین و خواصی که دارد، دارای تفاوت هایی با سایر قهوه ها می باشد. شوکواستار می خواهد در این مطلب شما را با قهوه ترک و تاریخچه آن بیشتر آشنا کند پس تا انتهای مطلب همراهی مان کنید.

قهوه ترک

ماجرای کشف قهوه ترک

در داستان ها آمده است که کشف قهوه ترک برای اولین بار توسط چوپانی از کشور یمن بوده است. چوپان یمنی یک روز وقتی مشاهده کرد گوسفندانش با خوردن دانه هایی انرژی زیاد می گیرند، کنجکاو شد و مقداری از آن را به خانه آورد. وقتی دانه ها را کوبید و پودر حاصل را با آب روی آتش جوشاند، متوجه طعم بی نظیر و انرژی بخشی فوق العاده این دانه ها شد و آن را به همه آشنایان و دوستان خود معرفی کردد. به همین ترتیب قهوه ترک کشف شد.

حکمران یمن هم وقتی متوجه شد مردم کشور یک نوشیدنی جدید دارند که از کوبیدن یکسری دانه ها حاصل می شود، تصمیم گرفت این نوشیدنی را به سلطان عثمانی معرفی کند. سلطان عثمانی هم از طعم قهوه خوشش آمد و شروع به معرفی و گسترش قهوه ترک در عثمانی که ترکیه امروزی هم قسمتی از آن امپراطوری بود، کرد.

دستگاه مناسب تهیه قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک از وسیله ای به اسم جذوه یا جاذوه استفاده می شود که در زبان رایج به آن قهوه جوش گفته می شود. جذوه از نظر ظاهری شبیه به شیر جوش است اما یک ویژگی مهم دارد و این است که قطر دهانه آن به نسبت کف کمتر است تا قهوه ترک بهتر دم بکشد و در حین دم کشیدن به راحتی به سمت بالا حرکت کند.

جذوه در جنس های مسی، آلومینیومی و … ساخته می شود اما بهترین جنس برای این دستگاه مسی است زیرا مس به انتقال یکنواخت حرارت کمک می کند و در نتیجه قهوه دم کشیده، عطر و طعم بهتری دارد.

همچنین جذوه در اندازه های مختلف یک نفره، دو نفره، سه نفره و … ساخته می شود که شما با توجه به تعداد اعضای قهوه خور خانواده می توانید اندازه مناسب آن را تهیه کنید.

قهوه ترک

پودر قهوه مناسب برای درست کردن قهوه ترک

در خود ترکیه، قهوه ترک را از قهوه هایی که از یمن می آورند، دم می کنند. دانه های قهوه یمن که امروزه به اسم قهوه آفریقای جنوبی شناخته می شوند، همان قهوه های عربیکا هستند به همین علت است که دانه های قهوه عربیکا برای درست کردن قهوه ترک اصیل و سنتی بهترین انتخاب می باشند.

بعضی ها نیز به سلیقه خود و برای تنظیم عطر و طعم قهوه، از ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا استفاده می کنند ولی قهوه ترک اصیل و واقعی، بیشترین درصد عربیکا را دارد.

روش آسیاب دانه های قهوه ترک

پودر قهوه مناسب برای تهیه قهوه ترك باید کاملا نرم و ماسه ای باشد و دانه های قهوه باید در ریز ترین حالت ممکن آسیاب شوند. به دلیل نوع خاص آسیاب قهوه ترك، از دستگاه های آسیاب صنعتی مخصوصی برای آسیاب این مدل قهوه استفاده می شود.

طرز تهیه قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک نیاز دارید به پودر قهوه ترک، آب سرد و جذوه که ترجیحا مسی باشد. به ازای هر یک نفر یک فنجان آب سرد و یک الی دو قاشق چایخوری پودر قهوه نیاز است.

  • برای شروع درست کردن قهوه ترک، آب سرد مورد نیاز را با فنجان پیمانه کنید و داخل جذوه بریزید. سپس برای هر نفر یک قاشق چایخوری قهوه اضافه کنید و ترکیب را هم بزنید. اگر غلظت قهوه ضعیف بود می توانید برای هر نفر، یک قاشق دیگر نیز اضافه کنید.
  • در قدم بعدی اگر می خواهید قهوه کمی شیرین باشد، شکر را باید بریزید. میزان شکر سلیقه ای است و برای طعم شیرین ملایم به ازای هر یک نفر نصف قاشق چای خوری شکر اضافه کنید، کافی است.
  • ترکیب آب، پودر قهوه و شکر را هم بزنید تا کاملا یکدست شود. حال جذوه را روی شعله ملایم بگذارید و آن را هم نزنید. 4 تا 5 دقیقه صبر کنید تا قهوه دم بکشد و روی قهوه، لایه فوم یا همان کف، ایجاد شود.
  • بعد از اینکه لایه فومی روی قهوه تشکیل شد، قبل از اینکه قل بخورد، جذوه را از روی شعله بردارید و به کمک قاشق، فوم روی قهوه را داخل فنجان ها بریزید.
  • دوباره جذوه را روی شعله بگذارید تا بازهم لایه فوم تشکیل شود و قبل از قل خوردن قهوه، آن را از روی شعله بردارید و حدود نصف قهوه را داخل فنجان ها بریزید.
  • یکبار دیگر جذوه را روی شعله بگذارید و 15 ثانیه صبر کنید سپس از روی شعله بردارید و فنجان ها را کاملا پر کنید. قهوه ترك شما آمادست، نوش جان!

قهوه ترک

نکات مهم دم کردن و سرو قهوه ترک

  • برای شیرین کردن قهوه بهتر است به جای شکر از حبه قند استفاده کنید.
  • بهتر است برای هم زدن قهوه از قاشق چوبی کمک بگیرید.
  • برای درست کردن قهوه ترك حتما از آب سرد استفاده کنید چرا که تجربه نشان داده است هر چقدر زمان دم کشیدن قهوه طولانی تر باشد، غلظت بیشتری دارد.
  • بعد از ریختن قهوه داخل فنجان، کمی صبر کنید تا ذرات معلق موجود در آن ته نشین شوند.
  • پیشنهاد می شود در کنار نوشیدن قهوه ترک، آب هم بنوشید چرا که قهوه ترك کلا قهوه سنگینی محسوب می شود و بعد از نوشیدن آن مزه دهان کمی گس می شود ولی آب به متعادل شدن طعم دهان کمک می کند.

تهیه قهوه ترک با شیر

ترکیب قهوه با شیر هم یک مزه جذاب و خوشمزه ای است که پیشنهاد می کنیم حتما امتحان کنید. در این روش، قهوه با شیر دم می شود یعنی به جای آب سرد به آن شیر اضافه می شود. به قهوه ترکی که با شیر درست می شود، قهوه یونانی هم می گویند.

درست کردن قهوه ترکی با شیر کار ساده ای است، کافیست به ازای هر یک نفر یک فنجان شیر سرد و یک الی دو قاشق چایخوری پودر قهوه داخل جذوه بریزید و آن را روی شعله ملایم بگذارید تا دم بکشد.

قهوه ترک

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو

قهوه ترک، سنتی ترین روش تهیه قهوه است و به اصطلاح گفته می شود قهوه ترک دم می کنیم. بافت مخملی و غلظت بالایی دارد و اگر بتوانید آن را به خوبی دم کنید، یک لایه فوم یا کرم قهوه روی آن تشکیل می شود. قهوه اسپرسو از پودر قهوه فشرده شده، تهیه می شود و روی اسپرسو هم یک لایه فوم مانند به اسم کرما شکل می گیرد.

تفاوت در ابزار های تهیه

تفاوت دیگر قهوه ترك با قهوه اسپرسو، در ابزار های تهیه آنهاست. برای تهیه قهوه ترکی از ابزاری به اسم قهوه جوش، جذوه یا ایبریک استفاده می شود اما تهیه قهوه اسپرسو دستگاه با موکاپات انجام می شود.

تفاوت در درجه آسیاب

از نظر آسیاب شدن نیز قهوه ترک و اسپرسو تفاوت دارند. بهترین برندهای ترک به نرمی آسیاب می شوند تا به راحتی با آب ترکیب شوند و قهوه حاصل، جا افتاده تر باشد ولی میزان آسیاب قهوه اسپرسو درشت تر است چون اگر خیلی ریز باشد، آب داغ نمی تواند از بین قهوه عبور کند و عصاره قهوه را بگیرد.

تفاوت در شرایط نگهداری

به دلیل درجه آسیاب ریز تر قهوه ترک، نگهداری سخت تری هم دارد چون پودر خیلی نرمی است و خیلی سریع با هوا واکنش می دهد. به همین دلیل باید در ظرف دربسته و محلی خشک و دور از نور خورشید نگهداری شود. البته پودر قهوه اسپرسو هم برای ماندگاری طولانی مدت و با کیفیت، به چنین شرایطی نیاز دارد.

تفاوت در طعم

اگر بخواهیم از نظر طعم قهوه ترک و قهوه اسپرسو را مقایسه کنیم، هر دو غلیط هستند و کافئین بالایی دارند اما طعم قهوه ترک به نسبت اسپرسو ملایم تر است. قهوه ترک چون بدون فیلتر تهیه می شود، ذرات آن بر روی زبان حس می شود اما اسپرسو به دلیل آنکه به روش عصاره گیری تهیه می شود، بدون ذرات و کاملا صاف است.

تفاوت در نحوه سرو کردن

قهوه ترك و اسپرسو از نظر نحوه سرو کردن هم تفاوت دارند. هر دو قهوه غلیظ هستند و در فنجان های کوچک با حجم 80 الی 100 سی سی سرو می شوند. در کنار قهوه ترك، شیرینی هایی مثل باقلوا سرو می شود اما در کنار اسپرسو معمولا کوکی یا شکلات گذاشته می شود.

قهوه اسپرسو

 

تفاوت قهوه ترک و قهوه فرانسه

برای فرق بین قهوه ترک و قهوه فرانسه می توان گفت قهوه فرانسه غلظت کمتری نسبت به قهوه ترک دارد و طعم آن نیز ملایم تر است. طرز تهیه قهوه فرانسه با دستگاه فرنچ پرس است اما می توان از سایر دستگاه های قهوه ساز نیز برای تهیه آن استفاده کرد در حالی که بهترین ابزار برای تهیه قهوه ترک، جذوه است.

خواص قهوه ترک

در پایان، به عنوان تکمیل کننده مطلب بد نیست درباره خواص قهوه ترك هم بدانید. در ادامه به بعضی از این خواص اشاره کرده ایم :

انرژی بخش برای انجام فعالیت های ورزشی

قهوه به عنوان یک محرک طبیعی شناخته می شود و می تواند برای انجام فعالیت های ورزشی انرژی لازم بدن را تامین کند.

مقابله با آلزایمر

قهوه کافئین دارد که این ماده مغز را در برابر بیماری های عصبی مثل آلزایمر مقاوم می کند. همچنین مصرف قهوه خطر سکته مغزی و بیماری پارکینسون را هم کاهش می دهد.

بهبود گردش خون با قهوه ترکی

کافئین موجود در قهوه ترك، قلب را تحریک می کند تا پمپاژ خون بیشتر از حد معمول شود که نتیجه این امر، گردش خون بهتر و اکسیژن رسانی بیشتر به اندام ها و بافت های بدن است.

کاهش سر درد با قهوه

قهوه با داشتن مقادیر بالایی کافئین، در رفع سردرد موثر است و می تواند کسلی، خستگی و بی حوصلگی شما را از بین ببرد.

قهوه ترک

سوالات متداول

  • قهوه ترک چیست ؟

قهوه ترك یک روش قدیمی برای تهیه قهوه است.

  • کدام مدل دستگاه برای قهوه ترک مناسب است ؟

دستگاه جذوه که ما به اسم قهوه جوش می شناسیم، بهترین دستگاه برای تهیه قهوه ترک است.

  • طرز تهیه قهوه ترک چگونه است ؟

طرز تهیه قهوه ترک را در این مطلب مرحله به مرحله آموزش داده ایم.

  • قهوه ترك با اسپرسو چه تفاوتی دارد ؟

قهوه ترك در مقایسه با اسپرسو، بافت مخملی و نرم تری دارد و میزان آسیاب شدگی دانه های قهوه ترك ریز تر از قهوه اسپرسو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *