قهوه, قهوه اسپرسو

دستگاه هایی که قهوه اسپرسو درست میکنند

دستگاه هایی که قهوه اسپرسو درست میکنند

دستگاه­ هایی که قهوه اسپرسو درست می­کنند

اولین دستگاه­های اسپرسوسازی Bezzera و Pavoni در سال 1906تولید شدند. در آن زمان و با این دستگاه‌های اسپرسوساز 45 ثانیه طول می­کشید تا یک فنجان قهوه اسپرسو پر شود. با افزایش علاقه عمومی به قهوه اسپرسو، محبوبیت دستگاه­های اسپرسوساز خانگی نیز افزایش یافته­است. امروزه طیف گسترده­ای از تجهیزات اسپرسوساز خانگی را می­توان در فروشگاه­های آشپزخانه و لوازم ­­خانگی و همچنین فروشگاه­های آنلاین پیدا کرد.

دستگاه هایی که قهوه اسپرسو درست میکنند

اولین برند دستگاه اسپرسوساز برای استفاده خانگی Gaggia Gilda نام داشت. به زودی پس از آن، ماشین‌های مشابه مانند Faema Faemina، FE-AR La Peppina و VAM Caravel تولید شدند. این ماشین‌ها هنوز هم محبوبیت کمی در بین طرفداران قهوه اسپرسو دارند. تا قبل از ظهور اولین دستگاه­های اسپرسوساز برقی کوچک مبتنی بر پمپ مانند Gaggia Baby و Quickmill 810 دستگاه­های اسپرسوساز خانگی به طور گسترده مورداستفاده قرار نمی­گرفتند. در سال‌های اخیر، افزایش دسترسی به اسپرسوسازهای خانگی کاملا اتوماتیک در ایران، میزان مصرف اسپرسو در بین خانواده‌های ایرانی را افزایش داده‌است.

قهوه اسپرسو

اسپرسو (Espresso Coffee) در واقع یک روش برای دم­کردن و تهیه قهوه است که نسبت به دیگر روش­ها­ قهوه­ای غلیظ­ و خوش­طعم تولید می‌کند. در این روش که اختراع آن به کشور ایتالیا برمی­گردد قهوه با عبور بخارآبی که در حال جوشیدن است، و تحت‌فشار دم می‌کشد.

طریقه مصرف قهوه اسپرسو به‌تنهایی و در ترکیب با شیر است که با توجه به نسبت قهوه به شیر طعم­ها و نام­های متفاوتی دارد. برای اطلاع از طرز تهیه این نوشیدنی­ها بر پایه قهوه اسپرسو می‌توانید به مطلبی با عنوان قهوه اسپرسو در شوکو استار مراجعه کنید.

انواع دستگاه‌های اسپرسوساز

دستگاه‌های اسپرسوساز در 100 سال گذشته تکامل زیادی یافته‌اند. در ابتدا تمام فرآیند دستی بود، به تدریج با پیشرفت تکنولوژی با دستگاه‌های اسپرساز اتوماتیک همه چیز بسیار ساده‌تر شد.

  • اسپرسوساز دستی یا اهرمی

دستگاه اسپرسوساز دستی که به دستگاه اهرمی نیز معروف است، قهوه اسپرسو را با ایجاد فشار توسط دست تهیه می‌کند. کار با اسپرسوسازهای دستی به تجربه نیاز دارد و امروزه کمتر مورداستفاده به خصوص در مصارف خانگی قرار می‌گیرند.

  • موکاپات بیالتی یا اسپرسوساز روگازی

برای ساده‌تر کردن کارها، یک اسپرسوساز روگازی نیز برای دستگاه اسپرسوساز وجود دارد که به آن قابلمه موکا نیز می‌گویند. این اسپرسوسازهای اجاقی مانند سایر دستگاه‌های اسپرسوساز با استفاده از اصل دم‌کردن قهوه تحت فشار کار می‌کنند با این تفاوت که سطح فشار در موکاپات‌ها بسیار کمتر از دستگاه اسپرسوساز معمولی است.

  • نسپرسو یا اسپرسو ساز کپسولی

نسپرسو برندی است که به تولید دستگاه‌های اسپرسوساز با کپسول اقدام می‌کند. این کپسول‌ها با بهترین برندهای قهوه اسپرسو پر شده‌اند و دستگاه در کمتر از یک دقیقه به صورت خودکار یک فنجان قهوه اسپرسو با طعم ایده‌آل را برای شما آماده می‌کند.

  • دستگاه اسپرسوساز برقی نیمه اتوماتیک

نمونه پرکاربردتر دستگاه‌های اسپرسوساز برای مصارف خانگی، دستگاه‌های اسپرسوساز برقی هستند که با برندهای مختلف لوازم خانگی روانه بازار می‌شوند. این دستگاه‌ها نیز با توجه به ویژگی‌هایشان در سه نوع نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و فوق اتوماتیک موجود هستند. ماشین‌هایی که از پمپ برای ایجاد نیروی فشار در آب استفاده می‌کنند به اسپرسوسازهای نیمه اتوماتیک معروف هستند.

یک شیر سه طرفه وجود دارد که به دفع فشار اضافی دم کمک می‌کند. یک دستگاه نیمه اتوماتیک دارای یک دیگ بخار، یک پورتافیلتر، یک کلید برق است که وظیفه پمپ را بر عهده دارد. همه این ویژگی‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و دم‌کردن را به طور خودکار انجام می‌دهند. فرآیند استخراج چیزی است که باید به طور کامل توسط خود شخص نظارت شود.

  • دستگاه اسپرسوساز برقی اتوماتیک

دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک تمام ویژگی‌های دستگاه نیمه اتوماتیک را دارد. مزیت اضافه‌ای که ماشین‌های اتوماتیک به دست آورده‌اند، قابلیت برنامه‌ریزی زمان دم‌کردن قهوه اسپرسو است.

  • دستگاه اسپرسوساز برقی فوق اتوماتیک

برخلاف اسپرسوسازهای نیمه اتوماتیک و اتوماتیک، دستگاه اسپرسوساز فوق اتوماتیک عملکردی کاملا اتوماتیک دارد و همه مراحل با فشار دادن یک دکمه انجام می‌شود. این ماشین‌ها از منبع آب مخزنی برای دم‌کردن استفاده می‌کنند و همچنین دارای قیف و آسیاب داخلی قهوه هستند که بسیار شگفت‌انگیز است. در برخی مدل‌ها ایجاد کف‌ بر روی شیر عمدتا دستی است، اما برای برخی از مدل‌ها حتی تولید کف شیر به صورت خودکار ارائه می‌شود.

اجزای دستگاه‌های اسپرسوساز اتوماتیک

پرکاربردترین اسپرسوسازها در مصارف خانگی دستگاه‌های اسپرسوساز برقی اتوماتیک هستند، اجزای موجود در این دستگاه­ها تقریبا برای بیشتر برندها یکسان است. همانطور که تا اینجا متوجه شدید این دستگاه با عصاره ­گیری و استخراج روغن­ های موجود در قهوه، طعمی متفاوت از قهوه که همان قهوه اسپرسو نامیده می­شود را تولید می­کند. این دستگاه­ها به­طور معمول دارای اجزای زیر هستند:

  • مخزن آب : یکی از اجزای دستگاه اسپرسوساز مخزن آب است که از این آب برای تولید قهوه اسپرسو استفاده می­شود. بهتر است آبی که در این مخزن ریخته می­شود دارای املاح نباشد زیرا به‌تدریج این املاح و موادمعدنی در بخش­های مختلف دستگاه رسوب می­کنند و باعث خرابی آن می­شوند. بهترین آب برای این مخزن، آب جوشیده سردشده است. این دستگاه دارای علامت و نشانی برای حداقل و حداکثر میزان آب درون آن می­باشد که باید رعایت شود.
  • پورتافیلتر ( portafilter) : این بخش فیلتر قابل­حمل یا همان دسته­ای است که قهوه آسیاب­شده درون آن ریخته می­شود و با عبور بخارآب با فشار از روی آن عصاره­گیری آغاز می­شود. این بخش خروجی دارد که اسپرسو با عبور از آن وارد فنجان قهوه می­شود. پورتافیلترها ممکن است یک خروجی و یا دو خروجی داشته­باشند که اولی یک شات اسپرسو و دومی دو شات قهوه اسپرسو را تولید می­کند.

  • هدگروپ (head group) : هدگروپ بخشی از دستگاه اسپرسوساز است که در مراحل آماده­سازی دستگاه برای دم­کردن اسپرسو، پورتافیلتر را درون آن قرار داده و در جای خود محکم می­کنیم. این قسمت در واقع خروجی بخار آب داغی است که قرار است از روی قهوه عبور کند.

  • تمپر (Tamper) : این وسیله یکی از وسایل جانبی دستگاه اسپرسوساز است که برای فشردن قهوه در داخل پورتافیلتر استفاده می­شود. باید به این نکته توجه داشته­باشید که این فشردن نباید خیلی زیاد باشد زیرا باعث می­شود آب داغ به سختی در میان قهوه آسیاب­ شده نفوذ کند و قهوه بسوزد.

  • نازل بخار (Steamer) : این بخش از دستگاه اسپرسوساز برای ایجاد کف یا فوم بر روی شیری است که در نوشیدنی­هایی با پایه اسپرسو با آن ترکیب می­شود. این نازل در واقع خروجی بخار آب پرفشار است.

راه­هایی برای افزایش عمر دستگاه اسپرسوساز

اگر در فکر تهیه دستگاه اسپرسوساز خانگی هستید، حتما از قیمت اسپرسوساز در بازار ایران اطلاع دارید. با توجه به افزایش روزافزون قیمت کالاهای خارجی در ایران استفاده درست از این وسایل که باعث افزایش طول عمر و خراب نشدن آن­ها شود، دارای اهمیت زیادی است. برای استفاده درست از دستگاه اسپرسوساز به صورتی که کمتر دچار آسیب شود و طول عمر آن کم نشود، رعایت نکات زیر ضروری است.

  1. قبل از استفاده از دستگاه اسپرسوساز از روش درست کار با دستگاه و روش اتصال اجزایی مثل پورتافیلتر و مخزن آب مطمئن شوید. برای این منظور می­توانید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید.
  2. در صورت بروز مشکل در دستگاه هرگز اقدام به بازکردن دستگاه و تعمیر آن نکنید و به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.
  3. آبی که برای استفاده در مخزن آب دستگاه اسپرسوساز استفاده می­کنید، آبی بدون املاح باشد. بهتر است برای این منظور از آب جوشیده سردشده و یا آب‌های آشامیدنی کارخانه­ای و نه آب معدنی استفاده کنید.
  4. برای جلوگیری از وارد شدن نوسانات برقی به دستگاه، از محافظ برق موجود در بازار استفاده کنید.
  5. پورتافیلتر را بعد از استفاده و دم­کردن قهوه اسپرسو از دستگاه جدا کنید و به طور کامل شستشو دهید.
  6. بعد از استفاده از نازل بخارآب اجازه دهید بخار کاملا خارج و نازل کاملا سرد شود، سپس اقدام به دم­کردن قهوه کنید.   

روش کار موکاپات

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات بسیار ساده است، این اسپرسوساز دارای سه محفظه است که محفظه پایینی برای ریختن آب و محفظه میانی که دارای فیلتر است برای ریختن قهوه آسیاب‌شده است. با قراردادن این وسیله بر روی شعله اجاق گاز و رسیدن آب داخل محفظه پائینی به نقطه جوش، بخار حاصل از آب جوش، قهوه را فشرده و از قسمت بالایی خارج می‌کند.

قهوه اسپرسو آماده‌شده در محفظه بالایی حباب می‌زند و شروع به خارج‌شدن و پرکردن محفظه بالایی می‌کند. به این صورت با استفاده از موکاپات بیالتی یا اسپرسوساز روگازی قهوه اسپرسو دم می‌کشد. اگرچه موکوپات با دستگاه‌های اسپرسوساز مدرن همخوانی ندارد، اما استفاده از بخار و فشار که باعث دم‌شدن قهوه اسپرسو می‌شود در آن وجود دارد و قیمت کمتر آن نسبت به اسپرسوسازهای اتوماتیک موجب محبوبیت این وسیله شده‌است.

سخن آخر

قهوه اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های محبوب در کل دنیا و همچنین در کشور ما است. این نوشیدنی که هم به‌تنهایی و هم در ترکیب با شیر سرو می‌شود عطر و طعم متفاوت و اصیلی نسبت به سایر قهوه‌ها دارد. دلیل این تفاوت در روش دم‌کردن قهوه است که با سایر روش‌ها تفاوت دارد. برای تهیه قهوه اسپرسو باید بخارآب داغ با فشار زیاد از داخل قهوه آسیاب‌شده عبور کند تا آنچه به قهوه اسپرسو معروف است، از این ماده استخراج شود.

این روش در دستگاه‌هایی که قهوه اسپرسو درست می‌کنند به اشکال متفاوت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های اسپرسوساز شامل اسپرسوساز دستی یا اهرمی، اسپرسوساز روگازی یا موکاپات بیالتی، اسپرسوساز برقی نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و تمام اتوماتیک و نسپرسو یا اسپرسو ساز کپسولی هستند.

این دستگاه‌ها با قیمت‌های متفاوت در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند. برای تهیه قهوه اسپرسو با این دستگاه‌ها باید قهوه آسیاب‌شده مناسب برای این نوع قهوه را خریداری کنید. برای خرید این نوع قهوه و لوازم و تجهیزات تهیه قهوه اسپرسو مانند دستگاه‌های موکاپات و دستگاه‌های برقی اسپرسوساز می‌توانید به سایت شوکواستار، بزرگ­ترین سایت پخش موادغذایی، شکلات و قهوه و لوازم و تجهیزات تهیه قهوه، با امکان ارسال به سرتاسر کشور مراجعه کنید. این سایت آماده ارائه این محصولات به هموطنان خود برای مصارف خانگی و فروشگاهی در حجم بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *