قهوه, قهوه اسپرسو

انواع قهوه روبوستا robusta coffee

انواع قهوه روبوستا

دانه های قهوه بسته به شرایط منطقه رشد خود و بر حسب شکل، اندازه، رنگ و طعم، متفاوت هستند. به طور کلی 4 نوع دانه قهوه در جهان وجود دارد که شامل قهوه عربیکا، قهوه روبوستا، قهوه لیبریکا و قهوه اکسلسا می‌باشند. روبوستا یک نوع قهوه است که بعد از عربیکا بیشترین فراوانی را دارد و در کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای آمریکای جنوبی کشت می‌شود.

انواع قهوه روبوستا از نظر طعم نسبت به قهوه عربیکا تلخ تر هستند که این تلخی ناشی از کافئین بالاتر قهوه روبوستا می‌باشد. برندهای شناخته شده زیادی مثل لاوازا هستند که از دانه های قهوه روبوستا برای تولید قهوه های خود استفاده می‌کنند که شما می‌توانید قهوه خالص تهیه شده از دانه های روبوستا یا قهوه ترکیبی از دانه های قهوه روبوستا و عربیکا را تهیه کنید.  شوکواستار در این صفحه می‌خواهد شما را با انواع قهوه روبوستا و کشورهای بزرگ تولید کننده این قهوه آشنا کند. همچنین از تفاوت های قهوه روبوستا و عربیکا صحبت خواهد شد. همراه ما باشید.

انواع قهوه روبوستا

درباره گیاه قهوه روبوستا

درخت روبوستا یک درخت کوچک و مقاوم است که در دمای بالا به خوبی می‌تواند سالم باقی بماند. این درخت دوستدار آب می‌باشد و برای رشد نیاز به آبیاری زیاد دارد. درخت های قهوه روبوستا در ارتفاع کم از سطح دریا رشد می‌کنند و ارتفاع آنها نیز حدود 10 متر است هر چند که اکثر پرورش دهندگان قهوه روبوستا، ارتفاع درخت را تا حدود 5 متر نگه میدارند تا چیدن قهوه راحت تر باشد.

انواع قهوه روبوستا

گل های درخت قهوه روبوستا به رنگ سفید بوده و بوی شیرین مثل گل یاس دارند. در هر میوه گیاه روبوستا معمولا دو دانه قهوه وجود دارد و حدود 6 تا 8 ماه زمان نیاز دارد تا به طور کامل رسیده و قرمز شود.

کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا

قهوه روبوستا عمدتا در نیمکره شرقی و در کشورهای آفریقایی و اندونزی کشت می‌شود. ویتنام، برزیل، اندونزی، هند، اوگاندا، مالزی، ساحل عاج، تایلند، کامرون، فیلیپین، ماداگاسکار، گینه، گواتمالا و … از جمله کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا هستند که قهوه روبوستا هر یک از این کشورها با وجود شباهت های بسیار، اما از نظر طعم و رایحه تفاوت هایی دارند.

انواع قهوه روبوستا

در ادامه چند کشور بزرگ تولید کننده این نوع قهوه را به شما معرفی می‌کنیم :

قهوه روبوستا اوگاندا

قهوه روبوستا اوگاندا را می‌توانیم خاص ترین و متفاوت ترین نوع قهوه روبوستا بدانیم. کشور اوگاندا حدود 7 درصد از تولیدات قهوه جهان را از آن خود کرده است و از این میزان تولید قهوه، 90 درصد قهوه روبوستا و 10 درصد قهوه عربیکا تولید می‌کند.

انواع قهوه روبوستا

صنایع تولید و فراوری قهوه در کشور اوگاندا باعث اشتغال 19 درصد از جمعیت این کشور شده است و درآمدزایی خوبی را برای کشور رقم زده است. قهوه روبوستا اوگاندا با استفاده از روش خشک، فراوری می‌شود و شامل نوت هایی از اسیدیته های شراب گونه آفریقای شرقی همراه با طعم شکلات شیرین است. قهوه روبوستا کشور اوگاندا در مناطق کم ارتفاع مرکزی، نواحی شرقی و جنوب شرقی اوگاندا که تا 1200 از سطح دریا ارتفاع دارند، کشت می‌شود.

فرایند تولید قهوه کشور اوگاندا بدون استفاده از کودهای شیمیایی، قارچ کش ها یا سموم دفع آفات است و این کشور یک زادگاه طبیعی برای قهوه روبوستا در یک محیط ایده آل با آب هوای و مطلوب رشد این نوع قهوه می‌باشد.

کشور اوگاندا واقع شده در قاره آفریقا، از صادر کنندگان بزرگ نوشیدنی قهوه است و توانسته است رشد خوبی در این زمینه داشته باشد.

قهوه روبوستا برزیل

از کشور برزیل به عنوان بزرگ ترین کشور تولید کننده قهوه در دنیا یاد می‌شود که هم قهوه عربیکا و هم قهوه روبوستا را پرورش می‌دهد. برزیل در حال حاضر تنها کشوری است که برای جمع آوری گیلاس قهوه از درخت، از ماشین های مکانیکی مخصوص استفاده می‌کند و همین موضوع به کیفیت قهوه می‌افزاید.

انواع قهوه روبوستا

قهوه روبوستا برزیلی در محدوده ارتفاع 400 تا 1600 متر ارتفاع از سطح دریا رشد می‌کند و معمولا زمان برداشت قهوه در ماه های می و سپتامبر می‌باشد. شهرهای میناس گرایس، اسپیرو سانتو، سائوپائولو،  باهیا، راندونیا، پارانا و … از شهرهای تولید کننده قهوه در این کشور هستند و سالانه حدود 2592000 تن قهوه عرضه جهان می‌کنند.

قهوه روبوستا برزیلی نزدیک به 70 درصد از کل قهوه برزیل را به خود اختصاص داده است و 30 درصد مابقی از قهوه عربیکا می‌باشد. تولید این دانه های خوش طعم و خوش عطر به روش خشک انجام می‌شود یعنی دانه های قهوه برای خشک شدن مستقیما زیر نور خورشید قرار می‌گیرند.

از بارز ترین طعم های قهوه روبوستا برزیلی نیز می‌توانیم به طعم ‌های شیرین، شکلاتی، ادویه ‌ای و … اشاره کنیم.

قهوه ویتنام

ویتنام دومین کشور تولید کننده قهوه در جهان است که قهوه روبوستا را در مقدار بیشتری تولید می‌کند.  جالب است بدانید که 95 درصد از کل قهوه های کشور ویتنام از نوع روبوستا هستند و فقط 5 درصد به قهوه عربیکا اختصاص دارد. شمال کشور شرایط محیطی مناسبی را برای کشت دانه های قهوه روبوستا فراهم ساخته است و در جنوب کشور نیز قهوه عربیکا پرورش داده می‌شود.

انواع قهوه روبوستا

از ویژگی های بارز قهوه روبوستا ویتنام می‌توا به تلخی بالا و اسیدیته پایین اشاره کرد که به تلخ پسند ها پیشنهاد می‌شود. مردم ویتنام از دستگاه قهوه ساز بومی خودشان به نام phin filter برای تهیه قهوه استفاده می‌کنند و یکی از دلایل شهرت قهوه ویتنام، به کارگیری شیوه سنتی دم آوری قهوه و سبک خاص آنها در دم کردن قهوه است.

قهوه اندونزی

اندونزی از بهترین های قهوه روبوستا است و از نظر جغرافیایی و آب و هوایی بهترین منطقه برای پرورش قهوه را دارد. طعم قهوه روبوستا اندونزی عبارتند از شکلات شیری، کاکائو، مرکبات شیرین، خاکی و … و گران ترین قهوه روبوستای اندونزی نیز قهوه ای به نام کافی لواک است.

انواع قهوه روبوستا

تولید قهوه در کشور اندونزی سالانه به بیش از 660000 تن می‌رسد که این حجم از قهوه می‌تواند نیاز 6 درصد جهان را برطرف کند. 91 درصد قهوه های اندونزی از نوع روبوستا و 9 درصد نیز عربیکا هستند و نزدیک به یک میلیون هکتار زمین در این کشور اختصاص به مزارع کشت قهوه دارند.

 ویژگی های قهوه روبوستا

  • میزان کافئین قهوه روبوستا زیاد است و تقریبا دو برابر عربیکا کافئین دارد.
  • مزه قهوه روبوستا نسبتا تلخ است که این تلخی تا حدودی به دلیل مقادیر بالای کافئین در آن است.
  • دانه های قهوه روبوستا به نسبت قهوه عربیکا قند کمتری دارند.
  • دانه های قهوه روبوستا معمولا اندازه ای کوچک تر نسبت به دانه قهوه عربیکا دارند و شکل آنها ضخیم و گردتر است همچنین رنگ دانه روبوستا تیره تر است.
  • گیاه قهوه روبوستا در شرایط نامناسب محیطی مقاومت بیشتری دارد.
  • قهوه روبوستا قیمت پایین تری دارد و به همین دلیل از آن به عنوان مکمل در تولید انواع قهوه ها مثل قهوه فوری استفاده می‌شود.

سوالات شما

  • بهترین قهوه روبوستا را کدام کشور تولید می کند ؟

از کشورهای برتر تولید کننده قهوه روبوستا می‌توانیم به برزیل، ویتنام، اوگاندا و … اشاره کنیم.

  • قهوه روبوستا چه طعمی دارد ؟

طعم قهوه روبوستا خاکی و تا حدودی تلخ اما دلچسب است.

  • آیا قهوه روبوستا کافئین زیادی دارد ؟

بله قهوه روبوستا به نسبت قهوه عربیکا از کافئین بیشتری تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *