قهوه اسپرسو, قهوه

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

قهوه اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های محبوب و خوش طعم در دنیا است که پایه و اساس بسیاری از نوشیدنی‌های معروف دیگر است. اسپرسو در واقع ریشه‌ای ایتالیایی دارد و به روشی که برای دم‌کردن این قهوه مورداستفاده قرار می‌گیرد، اطلاق می‌شود.

در این روش آب داغ در حال جوشیدن با نفوذ به داخل قهوه آسیاب‌شده ریز تحت فشار بالا، قهوه‌ای بسیار غلیظ با خصوصیاتی متفاوت را ارائه می‌دهد. در این روش دم‌کردن قهوه تحت فشار بالا، تمام طعم‌های اصیل موجود در قهوه در یک شات کوچک قهوه که اندازه استاندارد آن بین 25 تا 30 میلی‌گرم است، جمع می‌شود.

د‌م‌کردن قهوه با این روش بایستی حتما در دستگاه‌هایی که قهوه اسپرسو درست می‌کنند، انجام شود زیرا اساس این دستگاه‌ها دم‌کردن قهوه با آب داغ و تحت فشار بالا است. یکی از انواع این دستگاه‌ها موکاپات بیالتی یا اسپرسوساز روگازی است که به دلیل قیمت کمتر آن نسبت به سایر دستگاه‌های اسپرسوساز محبوبیت بسیاری دارد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات بسیار ساده است، این وسیله در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار ایران موجود است و برای خرید آن می‌توانید به سایت شوکواستار مراجعه کنید.

ویژگی‌های قهوه اسپرسو

وجود تفاوت در طعم و ظاهر و ویژگی‌های قهوه اسپرسو باعث می‌شود برخی افراد فکر کنند که نوع قهوه‌ای که برای تهیه اسپرسو به کار می‌رود متفاوت است. اما در واقع تفاوتی بین منشا دانه‌های قهوه در اسپرسو و دیگر نوشیدنی‌های قهوه وجود ندارد و تنها روش دم‌کردن متفاوت باعث ایجاد این غلظت و ایجاد خامه روی آن می‌شود.

دستگاه‌های اسپرسوساز قهوه را بر اساس عبور آب داغ با فشار از میان قهوه دم می‌کنند و این قهوه دارای طعمی متفاوت است. این فشار در دستگاه‌های اسپرسوساز برقی اتوماتیک در حدود 9 بار است که می‌توان گفت مقدار فشار بسیار زیادی است.

نسبت قهوه به آب در این روش 1:2 است در نتیجه نسبت به سایر روش‌ها، درصد قهوه آن بیشتر است. میزان برشته و آسیب‌شدن دانه‌های قهوه نیز در ایجاد طعم و بافت متفاوت قهوه اسپرسو تاثیرگذار است. قهوه‌ای که برای تهیه اسپرسو استفاد می‌شود بهتر است از نوع قهوه تیره که دارای میزان برشتگی بالا و تا دمای 240 درجه سانتی‌گراد است، باشد.

همچنین دانه‌های قهوه باید تا حد ریز آسیب شوند تا در فیلتر دستگاه‌های اسپرسوساز گیر نکنند. فرآیند دم‌کشیدن قهوه اسپرسو باید در 30 ثانیه انجام شود و آسیاب ریز سطح بیشتری را در معرض آب داغ قرار می‌دهد تا طعم اسپرسو را در 30 ثانیه یا کمتر استخراج کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های قهوه اسپرسو کرما (Crema) یا همان لایه ضخیم کف مانند بر روی یک شات قهوه اسپرسو است. در واقع علت به‌وجود آمدن کرما به دلیل خروج دی اکسید کربن در زمان تماس آب داغ با قهوه و ترکیب روغن‌های سنگین موجود در قهوه با این گاز است.

در نتیجه این ترکیب یک لایه خامه مانند در بالای اسپرسو شناور می‌ماند که عطر خاصی را به قهوه اسپرسو می‌بخشد. این لایه کرما تلخی بیشتری نسبت به لایه‌های پائینی قهوه اسپرسو دارد و برخی قبل از نوشیدن اسپرسو آن را با قاشق برمی‌دارند. اما برای ترکیب بهتر طعم‌های متفاوت قهوه اسپرسو بهتر است قبل از نوشیدن با هم‌زدن قهوه، این لایه‌ها را با هم مخوط کنید تا از طعم لذیذ و دوست‌داشتنی قهوه اسپرسو اصیل لذت ببرید.

دستگاه‌های اسپرسوساز

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های اسپرسوساز نیز تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند و از انواع دستی آن تا انواع فوق اتوماتیک امروزی که همه فرآیند دم‌کردن قهوه با زدن تنها یک دکمه انجام می‌شود، تحول یافته‌اند.

این اسپرسوسازها در ابتدا اسپرسوسازهای دستی یا اهرمی بودند که قهوه اسپرسو را با ایجاد فشار توسط دست تهیه می‌کردند. هنوز هم نمونه‌های جدیدی از این دستگاه‌ها وجود دارند اما استفاده از آن‌ها نیاز به تجربه دارد و در مصارف خانگی امروزی کاربردی ندارند.

نمونه دیگر، دستگاه‌های اسپرسوساز برقی هستند که در انواع نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و فوق اتوماتیک و توسط برندهای مختلف لوازم خانگی در دنیا ساخته می‌شوند. البته با پیشرفت تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها، امروزه بیشتر انواع اتوماتیک و فوق اتوماتیک آن در بازار موجود هستند.

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های اسپرسوساز نسپرسو یا اسپرسوساز کپسولی است، نسپرسو در واقع یک کمپانی است که به ساخت این نوع از اسپرسوسازها اقدام می‌کند. کپسول‌های قهوه که متعلق به همین برند است توسط بهترین برندهای قهوه اسپرسو پر می‌شوند و در بازار برای خرید موجود هستند. این دستگاه در کمتر از یک دقیقه یک شات اسپرسو لذیذ را برای شما آماده می‌کند.

 

موکاپات بیالتی یا اسپرسوساز روگازی

موکاپات (moka pot) یکی از انواع دستگاه‌های اسپرسوساز است که می‌توان برای دم‌کردن قهوه اسپرسو از آن استفاده کرد. از آنجا که برای دم‌کردن قهوه با این وسیله نیاز به برق نیست، برای مسافرت و در پیک‌نیک و تفریح بهترین وسیله برای آماده‌کردن یک شات قهوه اسپرسو و لذت‌بردن از طعم اصیل اسپرسو است. روش کار این دستگاه نیز مشابه با اسپرسوسازهای برقی اتوماتیک است اما قیمت آن بسیار کمتر از آن‌ها است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

مخترع موکاپات

این وسیله در دهه 1930 میلادی توسط فردی به نام آلفونسو بیالتی که اصالتی ایتالیایی داشت، اختراع شده‌است. شاید برایتان عجیب باشد که او ایده این اختراع را از ماشین لباسشویی ابتدایی که در خانه لباس‌ها را با آن می‌شستند، گرفته‌است. این وسیله یک دیگ محتوی آب و صابون بود که بر روی آتش قرار داشت و آب و صابون پس از جوشیدن از طریق لوله‌ای بر روی لباس‌ها می‌ریخت. او اولین اسپرسوساز روگازی را 3 سال بعد روانه بازار کرد و تا به امروز همچنان یکی از پرطرفدارترین نمونه‌های اسپرسوساز است.

اجزای موکاپات

این وسیله از سه قسمت مجزا تشکیل شده‌است که یکی در قسمت پائینی مخزنی است برای ریختن آب، این مخزن به صورت مستقیم با حرارت ناشی از شعله گاز در ارتباط است. در قسمت میانی فیلتر اسپرسوساز قرار دارد که پودرقهوه در آن ریخته می‌شود. بخش بالایی نیز مخزنی است که قهوه پس از دم‌کشیدن وارد آن می‌شود.

این وسیله پس از پرکردن مخزن پائینی از آب و مخزن میانی یا همان فیلتر از قهوه آسیاب‌شده باید بر روی شعله ملایم گاز قرار گیرد تا آب موجود در مخزن پائینی پس از داغ شدن و تولید بخار، فرآیند دم‌کردن قهوه را انجام دهد.

فشار به‌وجود آمده از موکاپات برای دم‌کردن قهوه تنها 1.5 بار است که در مقایسه با فشار 9 بار در اسپرسوسازهای برقی بسیار کم است. این وسیله با طراحی مناسب و قیمتی بسیار کمتر از انواع اتوماتیک آن، برای تهیه یک شات قهوه اسپرسو مناسب است و در بین ایرانیان نیز بسیار محبوب است. برای اطلاع از خصوصیات این وسیله و تهیه آن می‌توانید به سایت شوکواستار مراجعه کنید.

طرز کار موکاپات

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات بسیار ساده است، با قراردادن این وسیله بر روی شعله اجاق گاز و رسیدن آب داخل محفظه پائینی به نقطه جوش، بخار حاصل از آب جوش، قهوه را فشرده و از قسمت بالایی خارج می‌کند.

قهوه اسپرسو آماده‌شده در محفظه بالایی حباب می‌زند و شروع به خارج‌شدن و پرکردن محفظه بالایی می‌کند. به این صورت با استفاده از موکاپات بیالتی یا اسپرسوساز روگازی قهوه اسپرسو دم می‌کشد. اگرچه موکوپات با دستگاه‌های اسپرسوساز مدرن همخوانی ندارد، اما استفاده از بخار و فشار که باعث دم‌شدن قهوه اسپرسو می‌شود، در آن وجود دارد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

اندازه موکاپات

این وسیله دارای انواع مختلفی است که با توجه به اندازه و تعداد شات تولیدی قهوه اسپرسو دسته‌بندی می‌شود. برای خرید این وسیله حتما به اندازه آن توجه کنید اگر این وسیله را به منظور دم‌کردن قهوه اسپرسو فقط برای خودتان تهیه می‌کنید بهتر است از نوع یک کاپ آن خریداری کنید.

همچنین موکاپات در انواع 2کاپ، 3کاپ و تا 12کاپ نیز برای خرید در بازار موجود است. به عنوان مثال موکاپات 3کاپ برای آماده‌سازی قهوه در 3 فنجان و برای 3 نفر مناسب است. از آنجا که در دم‌کردن قهوه با موکاپات باید قوانینی مثل پرکردن کامل سبد فیلتر قهوه و همچنین پر کردن مخزن آب تا خط نشان را رعایت کنید، بهتر است آن را با توجه به نیاز و در اندازه مناسب خریداری کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

قوانینی که باید در تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات رعایت کنید.

همانطور که گفتیم برای دم‌کردن قهوه با موکاپات باید طبق قوانین و اصول کار با این دستگاه پیش بروید تا در نهایت یک قهوه اسپرسو با طعم اصیل نوش‌جان کنید. یکی از قوانین، پرکردن کامل سبد فیلتر قهوه است. دومین قانون پرکردن مخزن آب موکاپات تا علامتی است که در داخل مخزن مشخص شده‌است.

این نشان در واقع تا زیر سوراخ خروج هوا در داخل مخزن آب است. اگر میزان آب یا قهوه را کمتر از این مقدار استفاده کنید قهوه شما بیشتر از نیاز دم خواهدکشید و طعم تلخی خواهدداشت. در نهایت اگر تمایل به نوشیدن قهوه‌ای سبک‌تر داشتید می‌توانید به سبک قهوه آمریکانو که در آمریکا سرو می‌شود، مقداری آب‌جوش به قهوه اسپرسو خود اضافه کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

نکاتی را برای دم‌کردن قهوه اسپرسوی بهتر با موکاپات باید رعایت کنید تا قهوه شما تلخ نشود. برای جلوگیری از تلخ‌شدن قهوه به میزان دم‌کشیدن قهوه و سطح برشتگی قهوه و کیفیت آن دقت کنید. همچنین استفاده از آب داغ برای کاهش زمان دم‌کشیدن قهوه از تلخ‌شدن قهوه جلوگیری می‌کند. به علاوه پس از دم‌کشیدن قهوه توصیه می‌شود دمای موکاپات را به وسیله حوله سرد یا آب سرد، کاهش دهید.