قهوه, قهوه اسپرسو, قهوه فوری

قهوه برای معده خالی ضرر دارد؟

قهوه برای معده خالی ضرر دارد؟

نوشیدن قهوه برای بسیاری از ما بخش جدایی ناپذیر از عادت های روزانه مان است و اغلب، اولین نوشیدنی که صبح ها می‌نوشیم، قهوه است. برخی تحقیقات مشخص کرده اند که نوشیدن قهوه برای معده خالی می‌تواند ضرر داشته باشد و به همین دلیل ممکن است نگران شده باشید که آیا قهوه برای معده خالی ضرر دارد ؟

اگر شما هم پس از بیدار شدن از خواب یا در هر ساعت دیگری از روز هوس نوشیدن قهوه به سراغتان می‌آید و با خوردن آن احساس می‌کنید انرژی چند برابری به دست آورده اید، شاید لازم باشد درباره تاثیرات قهوه روی معده خالی اطلاعات بیشتری کسب کنید. با شوکواستار همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

آیا قهوه برای معده خالی ضرر دارد ؟

اگر چه آنزیم های گوارشی و اسید معده بدون توجه به آنچه که وارد معده می‌شوند، ترشح می‌شوند اما بعضی غذاها و نوشیدنی هایی که طبیعت اسیدی دارند همچون قهوه، می‌توانند محرک معده باشند و منجر به اسیدیته آن شوند.

در نتیجه، نوشیدن قهوه با معده خالی باعث افزایش شدید اسید معده می‌شود و زیان آور است. برای کاهش اسیدیته معده خوردن خوراکی های قلیایی همچون تخم مرغ، آووکادو، جو دوسر و … موثر هستند.

قهوه برای معده خالی ضرر دارد؟

مضرات خوردن قهوه با معده خالی

خوردن قهوه با معده خالی می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگر مانند اضطراب، اختلالات تمرکز، افزایش فشار خون، انقباض کیسه صفرا و … شود. این نوشیدنی فواید بسیاری برای بدن دارد و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های بالا، از ابتلاء به بیماری هایی مانند سرطان جلوگیری می‌کند اما در اثر مصرف نادرست و با شکم خالی، تاثیرات منفی خود را نشان می‌دهد. در ادامه اثرات منفی نوشیدن قهوه با معده خالی را بیشتر بررسی می‌کنیم :

  • افزایش اضطراب

تاثیر قهوه در سرحال شدن را به خوبی می‌دانیم اما مصرف این نوشیدنی با شکم خالی باعث افزایش اضطراب می‌شود. تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که کافئین موجود در قهوه در افزایش اضطراب نقش دارد و کافئین هورمون های استرس را تحریک می‌کند.

  • انقباض کیسه صفرا

دومین ضرر خوردن قهوه با معده خالی انقباض کیسه صفرا است و بهتر است اگر به سنگ صفرا مبتلا هستید، خوردن قهوه را به ساعاتی پس از بیدار شدن موکول کنید. اگر بعد از بیدار شدن از خواب و قبل خوردن صبحانه قهوه مصرف می‌کنید، ممکن است کیسه صفرای شما منبقض شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد شود. علائمی مانند دل درد، استفراغ، زرد شدن پوست، تب و اسهال ناشی از انقباض کیسه صفرا هستند.

قهوه برای معده خالی ضرر دارد؟

  • اختلالات تمرکزی

نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است باعث کاهش تمرکز شما شود. زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، هورمونی به نام کورتیزول در بدن شما شروع به ترشح می‌کند و احساس هوشیاری را ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف قهوه در این دوره زمانی باعث کاهش سطح کورتیزول و بروز اختلالات تمرکزی می‌شود به همین دلیل همواره توصیه می‌گردد که نوشیدن قهوه بعد از خوردن صبحانه باشد.

  • افزایش فشار خون

افزایش کوتاه مدت فشار خون از دیگر مضرات مصرف قهوه با معده خالی است. کافئین موجود در قهوه قلب را برای فرستادن خون به تمام نقاط بدن تحریک می‌کند و باعث فعالیت بیشتر از حد نرمال قلب می‌شود. همچنین مصرف قهوه دارای کافئین باعث افزایش ترشح آدرنالین می‌شود و فشار خون را افزایش می‌دهد. پس اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، نوشیدن قهوه را به بعد خوردن صبحانه موکول کنید.

  • ریفلاکس معده

زمانی که یک خوراکی یا نوشیدنی میل می‌کنید، دریچه ای به نام اسفنکتر تحتانی مری باز می‌شود تا خوراکی یا نوشیدنی از مری به داخل معده راه پیدا کند. پس از اینکه خوراکی یا نوشیدنی وارد معده می‌شود، این دریچه مجددا بسته می‌شود.

طبق تحقیقاتی که انجمن آندوسکوپی گوارش آمریکا انجام داده اند، قهوه در شل شدن اسفنکتر تحتانی مری تاثیر گذار است و می‌تواند باعث شود که این دریچه به طور کامل بسته نشود و اجازه ورود اسید معده به مری را بدهد. با برگشت اسید معده به مری، ریفلاکس معده رخ می‌دهد و شما احساس سوزش سر دل خواهید داشت. سوزش سر دل نیز می‌تواند باعث افزایش حالت اسیدی معده شده و آن را تحریک کند.

رفلکس معده در اثر قهوه

البته این نکته را هم باید گفت که ریفلاکس معده ممکن است ناشی از وجود سموم یا کپک در قهوه باشد. اگر قهوه شما سموم یا کپک ها را داشته باشد، نوشیدن آن با معده خالی باعث واکنش بسیار شدیدتر می‌شود به همین دلیل است که همواره توصیه بر این است که قهوه را در مقدار کم و در دفعات زیاد تهیه کنید تا همیشه قهوه تازه و سالم بنوشید.

ضمن اینکه برگشت طولانی مدت اسید معده ممکن است باعث التهاب مری شود و در نتیجه این امر و عدم درمان التهاب مری، خطر ابتلا به سرطان مری افزایش می‌یابد.

سوالات شما

  • آیا قهوه برای معده خالی ضرر دارد ؟

بله، نوشیدن قهوه با شکم خالی می‌تواند باعث عوارضی همچون ریفلاکس معده، سوزش سر دل، افزایش فشار خون، اضطراب و … شود.

  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه ساعتی از روز است ؟

نوشیدن قهوه های بسته بندی شده، قهوه فله، نسکافه گلد آکوادور یا نسکافه گلدنستله ، 6 ساعت قبل از خواب و چند ساعت پس از بیدار شدن و خوردن صبحانه، توصیه می‌شود.

اثرات قهوه بر معدده خالی

  • کدام نوع قهوه ضرر بیشتری برای معده دارد ؟

قهوه های کافئین دار روبوستا مانند قهوه روبوستا نیکاراگوئه، قهوه روبوستا اوگاندا، قهوه روبوستا برزیل یا قهوه های عربیکا فواید بسیاری برای بدن دارند اما اگر با معده خالی نوشیده شوند، برای معده زیان آور هستند.

  • نوشیدن کدام قهوه فواید بیشتری دارد ؟

قهوه اگر تازه و مرغوب باشد، فواید زیادی برای بدن دارد و توصیه می‌شود قهوه مصرفی خود را به صورت هفتگی و تازه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *