قهوه, قهوه اسپرسو, قهوه فوری, کافی میکس

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

عطر قهوه شادی بخش و رفع کننده خستگی و خواب آلودگی است به همین خاطر بسیاری از ما دوست داریم روز خود را با یک فنجان قهوه آغاز کنیم. قهوه ای که در این مطلب می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم با قهوه ای که اکثر شما می‌شناسید، متفاوت است و این تفاوت در میزان کافئین موجود در قهوه مورد صحبت ماست. قبل از اینکه بررسی کنیم قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟، بهتر است این نوع قهوه را به شما معرفی کنیم تا بدانید که قهوه بدون کافئین چیست و چگونه آماده می‌شود.

معرفی قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین مثل قهوه های کافئین دار، از همان دانه های قهوه عربیکا، روبوستا و … تهیه می‌شود ولی با این تفاوت که کافئین آن خارج شده است. برای دوست داران قهوه که مایلند میزان کافئین دریافتی خود را محدود کنند، قهوه بدون کافئین جایگزین عالی است و همان عطر و طعم قهوه معمولی را دارد.

میزان کافئین قهوه بدون کافئین بسیار بسیار کمتر است به طوری که در هر فنجان از این قهوه حدود 3 الی 7 میلی گرم کافئین وجود دارد در حالی که یک فنجان قهوه معمولی 70 تا 140 میلی گرم کافئین دارد.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

قهوه بدون کافئین چگونه تهیه می‌شود

قهوه بدون کافئین از دانه های قهوه که حدود 97 درصد کافئین آن را حذف کرده اند، ساخته می‌شود. برای حذف کافئین دانه های قهوه روش های زیادی به کار گرفته می‌شود که شامل استفاده از آب، حلال های آلی و دی اکسید کربن است.

طی این فرایند، دانه های قهوه در ماده ای که حلال است شسته می‌شوند و تا زمانی که کافئین استخراج شود، این فرایند ادامه دارد و سپس حلال را خارج می‌کنند.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

طعم رایحه قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین از نظر ارزش تغذیه ای تقریبا با قهوه معمولی برابری می‌کند اما به هر حال کافئین عاملی در تلخ تر شدن قهوه است و اگر درصد زیادی از آن حذف شود، طعم قهوه ملایم تر خواهد بود.

همچنین با استخراج کافئین، رنگ قهوه نیز ممکن است تغییر کند و کمی روشن تر به نظر برسد. نوشیدن این قهوه برای افرادی که طعم و بوی تلخ قهوه را دوست ندارند، خوشایند تر است.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضر

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضر ؟ قهوه بدون کافئین سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است و در مجموع می‌توان گفت نوشیدن متعادل این نوع قهوه برای بدن مفید می‌باشد. از جمله فواید قهوه بدون کافئین عبارتند از :

درمان بی خوابی

قهوه طبیعی به دلیل آنکه مقادیر فراوانی کافئین دارد باعث بیخوابی و افزایش ضربان قلب می‌شود اما اگر قهوه بدون کافئین را جایگزین آن کنید، خواب راحت تری خواهید داشت.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

جلوگیری از مشکلات قلبی

کافئین در بالا بردن ضربان قلب موثر است و به تدریج می‌تواند زمینه ساز بیماری های قلبی باشد مخصوصا اگر فشار خون و کلسترول بالا باشد، امکان ابتلاء به مشکلات قلبی بیشتر می‌شود. قهوه بدون کافئین با داشتن مقادیر بسیار کم کافئین، خطری برای سلامت قلب و خون شما ندارد و می‌توانید روزانه به مقدار مناسبی از این قهوه بنوشید.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

 کمتر شدن سوزش معده

از عوارض کافئین سوزش معده و رفلاکس اسید معده است که بسیاری از افراد با خوردن قهوه این مشکل ر ا تجربه می‌کنند. نوشیدن قهوه بدون کافئین احتمال سوزش معده را کاهش می‌دهد و اسید معده تحریک نمی‌شود.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

کاهش خطر ابتلاء به دیابت

طبق آزمایشات و تحقیقات محققان، نوشیدن قهوه خطر ابتلاء به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد و قهوه بدون کافئین هم از چنین خاصیتی برخوردار می‌باشد.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

 پوستی سالم با قهوه بدون کافئین

مصرف منظم و به اندازه قهوه بدون کافئین، پوستی سالم را برای شما به همراه دارد و با رادیکال های آزاد که به سلول های پوستی آسیب می زنند، مقابله می‌کند. آنتی اکسیدان های داخل قهوه با رادیکال های آزاد پوست مبارزه می‌کنند و باعث محافظت از پوست شما می‌شوند در نتیجه پوستی جوان تر و شاداب تر خواهید داشت.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

کمک به هضم غذا

قهوه در هضم غذا به دستگاه گوارش شما کمک می‌کند و تحقیقات به اثبات رسانده است که قهوه بدون کافئین در کاهش بروز سرطان معده نیز موثر است.

رفع سردرد با قهوه بدون کافئین

اگر عادت دارید سر درد خود را با نوشیدن قهوه رفع کنید، قهوه بدون کافئین هم می‌تواند برای از بین بردن سردرد شما موثر باشد.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

قهوه بدون کافئین برای جلوگیری از آلزایمر

مطالعات نشان می‌دهند که قهوه بدون کافئین می‌تواند در حفظ نورون های مغز عملکرد خوبی داشته باشد و این عملکرد در جلوگیری از ابتلاء به بیماری هایی مانند آلزایمر، کمک کننده است.

قهوه بدون کافئین مفید است یا مضرر؟

 قهوه بدون کافئین به کدام دسته از افراد توصیه می‌شود

  • افراد دارای فشار خون بالا : اگر فشار خون بالا دارید توصیه می‌شود به جای قهوه معمولی، قهوه بدون کافئین تهیه کنید و به این ترتیب شما می‌توانید از عوارض منفی کافئین جلوگیری کنید.
  • خانم های باردار : خانم های باردار در مصرف قهوه و نوشیدنی های دارای کافئین محدودیت دارند و نباید بیشتر از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. این مقدار حدود دو فنجان قهوه است و اگر باردار هستید و هوس زیادی به خوردن قهوه دارید، نوشیدن قهوه بدون کافئین را امتحان کنید.
  • افراد دارای حساسیت به کافئین : بعضی از افرادی که به کافئین حساسیت دارند می‌توانند قهوه بدون کافئین را جایگزین کنند.

سوالات شما

  • درصد کافئین قهوه بدون کافئین چقدر است ؟

در تولید قهوه بدون کافئین حدود 97 درصد کافئین آن طی یکسری فرایند ها حذف می‌شود و هر فنجان قهوه ای که شما می‌نوشید حدود 3 الی 7 میلی گرم کافئین دارد.

  • قهوه بدون کافئین چه فوایدی برای بدن دارد ؟

قهوه بدون کافئین می‌تواند خواب منظم را برای شما به ارمغان بیاورد، در رفع سر درد موثر است، به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک می‌کند و بسیاری از فواید دیگر که در این مطلب شرح داده ایم.

  • چه کسانی قهوه بدون کافئین بنوشند ؟

خانم های باردار، افرادی که اختلالات خواب دارند و افراد حساس به کافئین زیاد، بهتر است قهوه بدون کافئین را جایگزین قهوه های معمولی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *