دسته‌بندی نشده

نکات مهم برای دم کردن قهوه

نکات مهم برای دم کردن قهوه
دم کردن قهوه شاید ساده به نظر برسد اما یکسری فوت و فن هایی دارد که اگر رعایت کنید، قهوه خوشمزه تر با رایحه قوی تری خواهید داشت. در دم کردن قهوه اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، نوع قهوه است و سپس با توجه به مدل قهوه، روش دم آوری می‌تواند متفاوت باشد. منظور از مدل قهوه، ترک، اسپرسو یا فرانسه بودن آن قهوه است که هر یک از این سه مدل قهوه، با دستگاه های ویژه خود تهیه می‌شوند. قهوه ترک جذوه می‌خواهد، برای تهیه قهوه فرانسه باید فرنچ پرس یا دستگاه قهوه ساز داشته باشید و در تهیه قهوه اسپرسو هم نیاز به موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز است. پس از تهیه ابزار آلات تهیه قهوه، حال نوبت آن است که از مقدار کافی آب و پودر قهوه استفاده کنید و در میزان حرارت هم مواظب باشید که قهوه شما نسوزد. ما در این مطلب می‌خواهیم نکات مهم برای بهتر دم کردن قهوه را به شما یاد دهیم تا بتوانید یک فنجان قهوه خوشمزه برای خودتان درست کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. همراه ما باشید.

نکات مهم برای بهتر دم کردن قهوه

قهوه در یک کلمه خلاصه می‌شود به منبع انرژی! هیچ نوشیدنی به اندازه قهوه نمی‌تواند شما را سرحال بیاورد و خستگی هایتان را از تن به در کند. نوشیدن صبحگاهی قهوه، انرژی شما را تا شب تامین می‌کند و اگر خسته هستید یا سردرد دارید، کافیست یک فنجان قهوه بنوشید تا تاثیر آن را در بهتر شدن حال خود ببینید. از این نوشیدنی داغ و خوشمزه که مقادیر زیادی کافئین هم دارد، برای رفع خواب آلودگی هم می‌توانید استفاده کنید مخصوصا در شب های امتحانی که نباید خوابتان ببرد!   برای دم کردن قهوه اول از همه باید انتخاب کنید چه طعم و رایحه ای بیشتر دوست دارید؟ قهوه اسپرسو تلخ را می‌پسندید یا مثل ترکیه ای ها عاشق طعم غنی و بافت غلیظ قهوه ترک هستید؟ البته قهوه فرانسه را هم می‌توانید دوست داشته باشید مخصوصا اگر عادت دارید یک لیوان بزرگ قهوه نوش جان کنید، قهوه فرانسه به دلیل رقیق تر و کم کافئین تر بودن، مناسب شماست. بنابراین ابتدا باید قهوه ای که می‌پسندید را تهیه کنید و سپس به دنبال روش و نکات مهم برای بهتر دم کردن آن قهوه بگردید. هر مدل قهوه، روش تهیه خودش را دارد و نیاز به پودر قهوه مخصوص می‌باشد که در بخش های بعدی توضیح می‌دهیم.

دستگاه مناسب تهیه قهوه

اگر درباره طرز تهیه قهوه مورد علاقه خود کمی تحقیق کرده باشید، حتما می‌دانید که باید از چه دستگاه یا وسیله ای استفاده کنید. قهوه ترک نیاز به جذوه دارد، قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات درست می‌شود و قهوه فرانسه را هم باید با دستگاه قهوه ساز یا فرنچ پرس تهیه کنید.

درجه آسیاب قهوه

دلیل اینکه هر قهوه ای نیاز به دستگاه مناسب خودش دارد، بخاطر میزان آسیاب شدگی قهوه است. قهوه ترک با میزان آسیاب شدگی بسیار ریز، ماسه ای و نرم، باید با جذوه درست می‌شود و خاصیت قهوه ترک غلظت بالای آن است که فقط با جذوه می‌توان به این غلظت رسید. قهوه اسپرسو هم به روش عصاره گیری تهیه می‌شود بنابراین باید درجه آسیاب نسبتا درشت داشته باشد تا با استفاده از دستگاه یا موکاپات، بتوان از آن عصاره گرفت و اگر ریز تر از حد معمول باشد، عصاره نمی‌دهد. درجه آسیاب قهوه فرانسه نیز درشت است که مناسب تهیه با دستگاه قهوه ساز یا فرنچ پرس است. با دم کردن قهوه فرانسه، قهوه کاملا رقیق و شبیه به چای به دست می‌آید که این میزان رقیقی به دلیل درجه آسیاب درشت دانه های قهوه است.

بنابراین از نکات مهم برای بهتر دم کردن قهوه، توجه به درجه آسیاب آن است تا بتوان با استفاده از دستگاه مخصوص، قهوه را دم کرد یا عصاره آن را گرفت.

تازه بودن قهوه

هر مدل قهوه فوری، قهوه دستگاه، قهوه فله و قهوه های بسته بندی شده که تهیه می‌کنید، اگر می‌خواهید طعم قهوه شما خوشمزه تر باشد حتما به تازه بودن آن توجه داشته باشید.

قهوه را بیشتر از یکبار دم نکنید زیرا علاوه بر آنکه خواص خود را از دست می‌دهد، طعم نامطلوبی هم دارد. همچنین توصیه می‌شود قهوه مورد نیاز یک ماه خود را در مقدارهای کم اما در دفعات زیاد تهیه کنید تا همیشه قهوه تازه داشته باشید.

روش تهیه قهوه ترک

اگر می‌خواهید قهوه ترک درست کنید، دو راه پیش رو دارید، راه اول تهیه قهوه فوری ترک است که با مخلوط شدن در آب جوش، قهوه شما در کمتر از 2 دقیقه آماده می‌شود و راه دوم هم تهیه پودر قهوه و دم کردن در جذوه است البته شما می‌توانید به جای پودر، دانه های قهوه ترک بخرید و خودتان در خانه به اندازه نیاز آسیاب کنید.

درست کردن قهوه فوری ترک که کار سختی ندارد فقط باید به مقدار دلخواه از پودر را داخل آب جوش بریزید و هم بزنید تا قهوه آماده شود. اگر هم وقت و حوصله درست کردن قهوه با جذوه را دارید، برای هر یک نفر یک فنجان آب سرد و یک تا دو قاشق چای خوری قهوه را داخل جذوه بریزید و به مدت 5 دقیقه روی حرارت بگذارید تا کف قهوه تشکیل شود. پس از 5 دقیقه، کف تشکیل شده قهوه را داخل فنجان ها بریزید و جذوه را دوباره روی شعله بگذارید سپس باید قبل از بالا آمدن قهوه، دوباره جذوه را از روی شعله بردارید و داخل هر فنجان مقداری دیگر قهوه بریزید. در مرحله آخر هم یکبار دیگر جذوه را روی حرارت ملایم بگذارید و قبل از قل خوردن بردارید، حال فنجان ها را پر کنید. قهوه ترک شما آماده است و می‌توانید در کنار باقلوا یا شیرینی آن را سرو کنید. برای تهیه قهوه ترک حتما باید آب سرد را با پودر قهوه ترکیب کنید زیرا تجربه نشان داده است که افزایش تدریجی دمای آب باعث می‌شود قهوه حاصل، غلیظ تر و با کرمای بیشتری باشد. از نکات مهم دیگر برای بهتر دم کردن قهوه ترک، کم بودن حرارت است تا قهوه نسوزد همچنین یک نکته خیلی مهم دیگر، استفاده از جذوه است و اگر از وسیله های مشابه مثل شیرجوش استفاده کنید، قهوه حاصل مزه واقعی قهوه ترک را نخواهد داشت. جذوه از نظر معماری دهانه باریک و کف پهن خود و همچنین از نظر جنس مسی، مناسب برای تهیه قهوه ترک است و هیچ وسیله دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود. در پایان اگر بخواهیم یک مدل قهوه ترک با کیفیت تضمینی و طعم ماندگار به شما معرفی کنیم، قهوه ترک مهمت افندی را پیشنهاد می‌دهیم که در وزن های 100، 250 و 500 گرمی بسته بندی می‌شوند. قهوه مهمت افندی شناخته شده ترین قهوه ترک است و با تجربه ای که ما در درست کردن قهوه ترک داشته ایم، طعم و مزه هیچ قهوه ترکی به قهوه ترک مهمت افندی نمی رسد.

روش تهیه قهوه فرانسه

طرز تهیه قهوه فرانسه همانطور که گفته شد، با استفاده از دستگاه قهوه ساز یا فرنچ پرس است. اگر دستگاه قهوه ساز دارید که کارتان ساده است، مخزن آب را با آب و مخزن قهوه را با مقدار مناسبی قهوه فرانسه پر کنید و سپس دکمه شروع دستگاه را روشن کنید، قوری را در جایگاه مخصوص قرار دهید تا قهوه آماده شده داخل آن بریزد. نکته مهم در تهیه قهوه فرانسه با قهوه ساز این است که مخزن قهوه نباید خیلی متراکم شود و بهتر است کمی نزدیک به لبه مخزن را خالی بگذارید تا آب جوش بتواند از لا به لای قهوه راحت تر حرکت کند.

اگر هم قهوه ساز ندارید، فرنچ پرس کار شما را در تهیه قهوه فرانسه راحت کرده است. با این وسیله ابتدا باید آب را در کتری بجوشانید و مقداری از آن را داخل فرنچ پرس بریزید، در این مرحله برای آنکه فرنچ پرس گرم شود نیاز است که آبجوش را برای چند ثانیه داخل آن بچرخانید و سپس خالی کنید. در قدم بعد، به اندازه نیاز از پودر قهوه را داخل فرنچ پرس بریزید و سپس آب جوش را آرام آرام اضافه کنید تا قهوه خیس بخورد. چند لحظه صبر کنید تا کل قهوه خیس بخورد و سپس آب را دورانی اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آب، درب فرنچ پرس را بگذارید و چند دقیقه صبر کنید تا قهوه رنگ پس دهد سپس باید اهرم فرنچ پرس را به آرامی فشار دهید و به سمت پایین هدایت کنید تا ذرات ریز و تفاله های قهوه ته نشین شوند. در این مرحله قهوه شما آماده است و می‌توانید داخل فنجان سرو کنید. برای تهیه قهوه فرانسه خوشمزه می‌توانید قهوه ایلی فرانسه را انتخاب کنید که طعم بی نظیری دارد.

روش تهیه قهوه اسپرسو

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز ساده است، مخزن قهوه را با میزان مناسبی از قهوه اسپرسو پر کنید و داخل مخزن آب هم به مقدار مورد نیاز آب اضافه کنید. دستگاه را روشن کنید تا پس از مدتی کوتاه، قهوه اسپرسو شما آماده شود.

اگر هم می‌خواهید قهوه اسپرسو را با موکاپات آماده کنید، باید در جایگاه قهوه دستگاه، پودر قهوه و در جایگاه آب دستگاه نیز آب بریزید. نکته مهم در تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات این است که مخزن قهوه نباید بیشتر از حد معمول پر شود و همچنین نباید قهوه را فشرده کنید. بعد از پر کردن مخزن ها، موکاپات را روی شعله خیلی ملایم قرار دهید این نکته هم خیلی مهم است که حرارت بالا نباشد زیرا قهوه را می‌سوزاند. طی حرارت، آب از مخزن پایین به سمت مخزن بالا که قهوه در آنجا قرار دارد، می‌رود و با رد شدن از لابه لای پودر قهوه، عصاره آن را می‌گیرد. اولین اثرات قهوه حدود 10 دقیقه بعد نمایان می‌شود و در این مرحله باید درب موکاپات را بگذارید و سپس چند دقیقه دیگر منتظر بمانید. بعد از این مدت، قهوه اسپرسو شما آماده سرو و نوشیدن است. برای خوشمزه تر شدن قهوه اسپرسو خود می‌توانید قهوه مورد نیازتان را از مدل های زیر تهیه کنید :

خرید قهوه از فروشگاه شوکواستار

فروشگاه بزرگ شوکواستار هر مدل قهوه اسپرسو، فرانسه و ترک را عرضه می‌کند و شما عزیزان اگر به دنبال بهترین برندهای قهوه هستید و یا علاقه به خرید قهوه فله دارید، می‌توانید انواع قهوه های موجود در فروشگاه شوکواستار را ببینید و هر کدام را که دوست دارید سفارش دهید. این فروشگاه علاوه بر قهوه، انواع کافی میکس، قهوه فوری، کاپوچینو و سایر محصولات بر پایه قهوه را نیز با تاریخ تولید جدید و کیفیت تضمینی، برای شما مشتریان عزیز موجود کرده است. سوالات شما
  • برای دم کردن قهوه از آب سرد استفاده کنیم یا آب جوش ؟
به تجربه خیلی از افرادی که چندین سال تجربه درست کردن قهوه را دارند، استفاده از آب سرد بهتر است زیرا هر چقدر که آب و قهوه بیشتر در کنار هم قرار بگیرند و همزمان دمای آنها بالا برود، مزه قهوه بهتر و بافت غلیظ تری خواهد داشت.
  • آیا مهم است که برای تهیه کردن قهوه از چه وسیله ای استفاده کنیم ؟
بله برای درست کردن قهوه با توجه به نوع ترک، فرانسه و اسپرسو بودن آن، باید وسیله مناسب انتخاب کنید.
  • آیا کیفیت قهوه فله مثل کیفیت قهوه های بسته بندی شده است ؟
انتخاب قهوه فله ای یا بسته بندی شده کاملا سلیقه ای است و هر دو می‌توانند کیفیت مورد انتظار شما را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *