قهوه, آموزش

طرز تهیه قهوه آفوگاتو

ظرز تهیه قهوه آفوگاتو

آفوگاتو از انواع نوشیدنی های بر پایه قهوه اسپرسو است که اگر اهل کافه رفتن باشید، اسم این نوشیدنی را در منوی کافه ها زیاد دیده اید. نوشیدنی آفوگاتو برای اولین بار در کشور ایتالیا ابداع شد اما بعدها مردم کشورهای دیگر هم علاقه خاصی به این نوشیدنی پیدا کردند. اگر شما هم در یک روز گرم تابستانی هوس قهوه کردید، می‌توانید با آفوگاتو که ترکیبی از قهوه و بستنی است از خودتان پذیرایی کنید. ما در اینجا هستیم تا طرز تهیه قهوه  آفوگاتو را به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید.

طرز تهیه آفوگاتو

معرفی نوشیدنی آفوگاتو

اگر قهوه خور باشید حتما اسم نوشیدنی آفوگاتو را شنیده اید و برایتان سوال پیش آمده است که این نوشیدنی چه تفاوتی با قهوه دارد و چگونه تهیه می‌شود؟ آفوگاتو در واقع یک قهوه بستنی است و بیشتر از آنکه نوشیدنی نام داشته باشد، به عنوان یک دسر شناخته می‌شود. در تهیه آفوگاتو از قهوه اسپرسو داغ با بستنی وانیلی استفاده می‌شود و البته بعضی ها نیز به سلیقه خود از قهوه فرانسه یا قهوه ترک در کنار بستنی استفاده می کنند.

آفوگاتو یک نوشیدنی داغ نیست و با بستنی درست می‌شود اما در دسته نوشیدنی های گرم قرار دارد و می‌تواند هم در گرمای تابستان و هم در سرمای زمستان سرو شود.

طرز تهیه آفوگاتو

ترکیبات قهوه آ‌فوگاتو

همانطور که حدس می‌زنید، آفوگاتو از قهوه اسپرسو و بستنی تشکیل شده است و بستنی هم ترجیحا بهتر است که وانیلی باشد. میزان ترکیب بستنی و اسپرسو در آفوگاتو کاملا سلیقه ای است و به ذائقه شما بستگی دارد اما در حالت استاندارد، برای هر یک شات اسپرسو از یک تا دو اسکوپ بستنی وانیلی استفاده می‌شود و قهوه روی آن ریخته می‌شود.

طعم  قهوه آفوگاتو

دسر آفوگاتو طعم شیرین و تلخ را در ترکیب با یکدیگر به شما می‌دهد. قهوه اسپرسو ذاتا یک قهوه تلخ است و بستنی هم طعم شیرینی دارد اما می‌توانید برای شیرین تر شدن دسر خود از مقداری شکر هم داخل قهوه استفاده کنید.

برای خوشمزه تر شدن آفوگاتو باید اسپرسو را وقتی کاملا داغ است روی بستنی بریزید و جذابیت اصلی این دسر به گرمی و تلخی قهوه در کنار سردی و شیرینی قهوه است و اگر طعم تلخ قهوه را دوست ندارید، این دسر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

طرز تهیه قهوه آفوگاتو

طرز تهیه آفوگاتو با دستگاه اسپرسوساز بسیار ساده است و در کمتر از یک دقیقه، می‌توانید دسر خوشمزه خود را تهیه کنید. مواد لازم برای تهیه این دسر خوشمزه یک یا دو اسکوپ بستنی وانیلی و قهوه اسپرسو است.

ابتدا بستنی وانیلی را داخل فنجان بریزید و پس از آن، قهوه اسپرسو را در شات ریخته و پس از آماده شدن به صورت داغ، روی بستنی بریزید. برای تزئین آفوگاتو هم می‌توانید از بیسکوئیت یا شکلات استفاده کنید.

طرز تهیه آفوگاتو

اهمیت کیفیت قهوه در تهیه آفوگاتو

درست کردن آفوگاتو ساده است اما آنچه که اهمیت دارد، کیفیت قهوه ای است که برای این نوشیدنی استفاده می‌کنید. در دستور تهیه اصلی این دسر که برای کشور ایتالیاست، همراه با اسپرسو سرو می‌شود و هر کسی متناسب با نوع ذائقه خود و طعمی که می پسندد، می‌تواند تعداد شات های اسپرسو را کم یا زیاد کند. خوشمزگی آفوگاتو برای کسانی است که مزه تلخ را دوست دارند اما با وجود بستنی وانیلی در کنار آن، به ذائقه افراد شیرین پسند هم خوش می‌آید.

طرز تهیه قهوه آفوگاتو بدون اسپرسو ساز

اگر دستگاه اسپرسوساز ندارید برای تهیه قهوه اسپرسو آفوگاتو می‌توانید از موکاپات استفاده کنید. استفاده از موکاپات ساده است ابتدا باید حدود 200 میلی لیتر آب سرد را در محفظه پایین دستگاه بریزید و سپس فیلتر قهوه را روی آن قرار دهید و روی فیلتر، پودر قهوه را بریزید.

بعد از اینکه فیلتر قهوه را پر کردید، درب موکاپات را ببنید و آن را روی شعله قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا اهرم به سمت بالا حرکت کند بعد از اینکه اهرم به سمت بالا آمد، دستگاه را از روی شعله بردارید و به مدت 20 ثانیه اهرم را به سمت بالا و پایین هدایت کنید.

قهوه اسپرسو شما در این مرحله آماده است و کافیست درب موکاپات را بچرخانید و قهوه را داخل فنجان بریزید.

ظزز تهیه قهوه آفوگاتو

 

طرز تهیه قهوه آفوگاتو با قهوه فوری

اگر دستگاه اسپرسوساز و موکاپات ندارید می‌توانید از قهوه فوری استفاده کنید که همان کیفیت قهوه اسپرسو را دارد. از انواع قهوه فوری هایی که آفوگاتو خوشمزه ای را می‌توان با آنها درست کرد شامل قهوه فوری نسکافه گلد، قهوه فوری جاکوبز و نسکافه فله ای اکوادور هستند. برای تهیه آفوگاتو با این قهوه فوری ها، یک بسته پودر قهوه را داخل آب جوش بریزید و سپس در فنجانی دیگر بستنی را آماده کنید، حال قهوه را روی بستنی ها بریزید تا آفوگاتو وسوسه انگیز شما آماده شود.

ظرز تهیه قهوه آفوگاتو

طرز تهیه آفوگاتو با قهوه ترک

اگر طرفدار قهوه ترک هستید می‌توانیدآفوگاتو را با این قهوه درست کنید. طرز تهیه قهوه ترک با وسیله ای به نام جذوه است و به دلیل درجه آسیاب بسیار ریز این مدل پودر قهوه، غلظت قهوه بسیار بالاست. بنابراین آفوگاتو شما که با قهوه ترک آماده شده است، غلیظ تر و طعم ملایم تری نسبت به آفوگاتو تهیه شده با قهوه اسپرسو دارد.

نحوه سرو آفوگاتو

برای سرو آفوگاتو، وقتی قهوه خود را روی بستنی می‌ریزید، بستنی شروع به آب شدن می‌کند و به دنبال آن، کف زیادی روی آفوگاتو شکل می‌گیرد پس از چند دقیقه هم که دمای قهوه و بستنی نزدیک به هم می‌شود، بستنی دیگر آب نمی‌شود اما گرما هنوز به وسط بستنی نرسیده است.

در کنار آفوگاتو معمولا خوراکی دیگری سرو نمی‌شود اما می‌توان از شکلات یا بیسکوئیت همراه با آن استفاده کرد. برای خوردن این دسر از یک قاشق کمک بگیرید، سپس مخلوط اسپرسو و بستنی آب شده را که شبیه به خامه شده است را کم کم نوش جان کنید. می‌توانید از مقداری خامه زده شده، فندق یا پسته خرد شده هم برای آفوگاتو خود استفاده کنید اما زیاده روی هم نکنید تا آفوگاتو شما تبدیل به دسر دیگری نشود !

نکاتی مهم در تهیه آفوگاتو

درست کردن آفوگاتو وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و ساده هم به نظر می‌آید اما بهتر است هنگام تهیه و سرو این دسر خوشمزه، نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • قهوه را قبل از سرو دم کنید و تازه باشد.
  • می‌توانید به جای بستنی وانیلی از بستنی شکلاتی در آفوگاتو استفاده کنید.
  • بستنی شما نباید به دمای محیط رسیده باشد اما اگر نمی‌خواهید دسرتان خیلی زود آب شود، قهوه را کمی سرد کنید.
  • به جای دم کردن قهوه می‌توانید از قهوه فوری استفاده کنید که همان طعم و رایحه قهوه دم شده را دارد.

در انتها

آفوگاتو یکی از انواع دسرهای ایتالیایی است که از ترکیب قهوه اسپرسو با بستنی وانیلی درست می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه آفوگاتو سلیقه خود را در نظر بگیرید و به جای قهوه اسپرسو، از قهوه فرانسه یا قهوه ترک استفاده کنید یا اینکه به جای بستنی وانیلی، بستنی شکلاتی داخل آفوگاتو بریزید اما اصل این دسر با قهوه اسپرسو و بستنی وانیلی تهیه می‌شود.

سوالات شما

  • آفوگاتو دسر است یا نوشیدنی؟

آفوگاتو می‌تواند هم به عنوان نوشیدنی و هم به عنوان دسر سرو شود.

  • طرز تهیه قهوه اسپرسو دسر آفوگاتو چگونه است ؟

برای تهیه قهوه اسپرسو می‌توانید از موکاپات یا دستگاه اسپرسو ساز کمک بگیرید و یا اینکه قهوه فوری تهیه کنید که نیازی به هیچ یک از این دستگاه ها ندارد.

  • برای تهیه آفوگاتو حتما باید قهوه اسپرسو داشته باشیم ؟

آفوگاتو اصل با قهوه اسپرسو سرو می‌شود اما می‌توان قهوه ترک یا قهوه فرانسه را جایگزین آن کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *